torsdag 16 maj 2019

Helgfrågan v. 20

Mia undrar i sin helgfråga vad vi saknar i böcker.

Ibland kan det vara bra med en släkttavla eller personförteckning.

Ofta är det bra med kartor.

Ordförklaringar är bra i romaner där främmande ord och uttryck förekommer

Vad jag INTE vill ha är kapitelrubriker som avslöjar allt vad respektive kapitel innehåller.

Bonusfrågan:
Hur gör du för att motstå erbjudanden av det här slaget?

För det mesta inte så svårt eftersom jag numera endast köper böcker av typen "måsten". De här fyra kan en låna. För 169:- får en ett "måste".

16 kommentarer:

  1. Ja ordförklaringar kan behövas ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland är de till och med nödvändiga

      Radera
  2. precis, många romaner finns på biblioteket, jag kan vänta, behöver inte ha allt med en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det mesta finns på biblioteken, men en eller annan bok vill en ha nära sig

      Radera
  3. Kartor kan vara bra ibland och även ordförklaringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar alltid kartor om folk rör på sig i romanerna

      Radera
  4. Ordförklaringar kan vara bra i vissa böcker men jag är inte så förtjust i fotnötter i romaner. Kartor kan också vara trevligt ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ordförklaringar brukar finnas sist i romaner

      Radera
  5. I en av de senaste böckerna i Jan Guillous serie Det stora århundradet fanns det en släktkarta längst fram. Det var jag tacksam för, för nu har det fötts och dött en massa folk, eftersom det är en släktkrönika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personregister är bra och släktkartor

      Radera
  6. Det finns böcker som är måsten, det har du rätt i.

    SvaraRadera
  7. Ja just det! Ordförklaringar är ju också bra att där finns när så krävs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte så sällan används ju icke översatta uttryck i romaner som skrivits på väldigt främmande språk och då är det välsignat med ordförklaringar

      Radera
  8. Kartor kan jag också sakna i vissa böcker!

    SvaraRadera