söndag 5 maj 2019

En smakebit på søndag

"Dagen då mordet begicks sänkte sig himlen över Slaughterford nästan ända ner till trädtopparna och regnet skvalade. Det var ett ymnigt sommarregn som gjorde allt genomblött, det första på flera veckor. Byborna vaknade till ovädret och hävdade sedan att de hade begripit att det var fara å färde. De var skrockfulla människor, benägna att tolka allt som tecken och förebud och att tro det värsta om alla. Sid Hancock på Honeybrook Farm påstod att vattnet i By Brook hade blivit rött. Det nickades dystert, även om mordet inte hade begåtts tillräckligt nära ån för att blodet skulle kunna rinna ner i vattnet. Woolly Tom, som hade en fårskock på en liten gård uppe på åsen, sa sig ha förstått att döden var i faggorna när en av hans tackor hade fött ett lamm med två huvuden tidigare samma vår. Ända sedan dess hade han gått runt med en torkad kanintass i fickan, för den händelse skuggan försökte falla över honom. Döden var ingen sällsynthet i Slaughterford. Men den är sortens död var det."

Från sidan 7 i Gömstället av Katherine Webb 
En smakebit på søndag är en läsutmaning som innebär att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, givetvis. Denna veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

32 kommentarer:

  1. två huvuden... inte bra, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten, den lockade till mer läsning

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av Webb, men är väldigt nyfiken på henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det har inte jag heller så jag är också nyfiken

      Radera
  4. Tack för smakbiten ha en fin söndag kram Nina

    SvaraRadera
  5. Den har jag funderat på att läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har sett författarens namn så länge att jag tyckte att det var dags

      Radera
  6. Katherine Webb skriver fine bøker. Jeg har lest flere av dem, men jeg tror ikke jeg har lest denne. Så da er den nok ikke oversatt til norsk. Selv om jeg leser engelsk, så leser jeg flere norske bøker.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något tidigare. och Gömstället är nog hennes senaste

      Radera
  7. Jag har aldrig läst något av henne än. Tror jag har någon oläst i bokhyllan. Så tack för smakbiten! Kul att se lite om berättarstilen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. en känner ju på något sätt om en gillar stilen eller ej

      Radera
  8. Jag blir mer och mer nyfiken på Webb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också sett författarnamnet så länge att jag nu tyckte att det var dags att göra slag i saken

      Radera
  9. Läst en annan bok av Webb som jag gillade, tänkt läsa fler någon gång. Kanske den här? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är verkligen nyfiken på den här författaren

      Radera
  10. Har inte läst något av författaren, men vill gärna göra det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Den låter lite småputtrigt trevlig, gillar böcker i småstadsmiljö eller lantmiljö. Har läst en bok av henne, kanske blir det rentav flera. Tack för smakbit, trevlig fortsättning på söndagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. småputtrig engelsk lantlig miljö är oemotståndligt. hoppas slippa fler kalvhuvuden

      Radera
  12. Har bara läst en bok av Webb och skulle kunna tänka mig att läsa fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten, känner igen boken men har nog inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har du nog inte. du hade säkert kommit ihåg kalvhuvudena

      Radera
  14. En smakbit som väcker intresse, tack för den!

    SvaraRadera
  15. Vilken fantastisk smakbit! Och heter byn Slaughterford kan man ju förvänta sig att blodet rinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och kalvar med två huvuden! hur ska detta sluta?

      Radera
  16. Lite olycksbådande namn på stället också, Slaughterford.

    SvaraRadera