söndag 27 januari 2019

En smakebit på søndag

"Det är två rännstensungar som väckt honom (Cardell). Deras ansikten ter sig vagt bekanta, men han kan inte minnas deras namn. Bakom dem står Baggen, Norströmskans fetlagde kavaljer, värdinnans ställföreträdare. Han är rödmosig och nyvaken och har intagit en plats mellan barnen och källarens stolthet, förvarad bakom lås och bom i ett blått skåp: en samling ristade glas. Här vid källaren stannar de dödsdömda på sin väg med rackarkärran till Skanstulls galgbacke och bjuds sin sista sup, varpå glasen noggrant tas tillvara, graveras med namn och datum och sällas till samlingen. Att dricka ur dem sker under övervakning och till en avgift baserad på den avrättades berömdhet. Supen påstås bringa lycka. Cardell har aldrig förstått varför. " 
Från sidan 12 i 1793 av Niklas Natt och Dag.

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi delar med oss av det vi just läser utan att komma med några spoilers. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som hanterar läsutmaningen.

34 kommentarer:

  1. ännu för tidigt för en sup, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var tidigt. vänta ett par timmar till!

      Radera
  2. Den är jag ju sugen på :) Får se om jag läser den någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag köpte den i pocket för att kunna läsa den när jag vill

      Radera
  3. Jag är sugen på den men tror jag ska läsa den och inte lyssna på den.

    SvaraRadera
  4. Den här boken tycker jag var riktigt bra. Författaren har fångat 1700-talsstämningen (tror jag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tror jag. inbillar mig att både tids- och miljöskildring är bra

      Radera
  5. Svar
    1. jag har uppfattat att den ska vara bra
      och otäck

      Radera
  6. Svar
    1. ska vara en mycket bra bok säger alla som läst den. fast hemsk

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Den här boken är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Inte bestämt mig för om jag skall läsa denna eller ej, det är ju så mycket man vill läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det mycket på TBR - listan, men jag är svag för bra tids- och miljöskildringar

      Radera
  9. Den här har jag lyssnat på. Läbbig men intressant och bra tyckte jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har förstått att den ska vara riktigt hemsk och det är därför jag dröjt med den, men nu har jag köpt den

      Radera
  10. Ganske spesiell type glass :-) Jeg synes denne forfatterens etternavn er noe spesielt og lurer på om det er et navn han har laget seg selv eller et navn som faktisk "finnes"?
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  11. författaren tillhör en gammal adlig släkt, så namnet har han inte hittat på själv. tror inte att jag velat dricka ur de glasen

    SvaraRadera
  12. Det här är en bok som jag både är sugen på att läsa och samtidigt inte - jag vet att svärmor har den och kanske läser jag den någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är nyfiken så jag kommer att läsa den

      Radera
  13. Den boken läste jag i somras och tyckte att den var väldigt intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Denna läste jag i julas. Riktigt otäck men också mycket bra, tyckte jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är så jag uppfattat den. otäck men med bra tids- och miljöskildring

      Radera
  15. En bok jag funderar på att ta mig tid med :) Men det finns ju så mycket man vill läsa -och inte riktigt lika mycket tid :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. eftersom den tilldrar sig i historisk tid och i Stockholm verkar den intressant, tycker jag

      Radera
  16. Har velat och velat om denna, men tror det lutar åt att den ska läsas! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också vägt för och emot, men till slut blev det för

      Radera
  17. Den har jag läst och tyckte den var otroligt bra! Men äckelfaktorn var bitvis väldigt hög.

    SvaraRadera