onsdag 23 april 2014

Världslitteratur på Världsbokdagen

LYRANS  uppdrag denna veckan är påpassligt nog - med tanke på Världsbokdagen idag -Världslitteratur gärna med fokus på Afrika, Asien och Latinamerika.

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie berättar om tvillingsystrarna Oleanna och Kainene, så olika som två systrar någonsin kan vara, och deras liv i inbördeskrigets Nigeria. De är tämligen välbeställda, men kriget förändrar deras liv totalt på alla plan. Den här boken har mycket att lära ut om Nigerias historia och hur folket lever i krigets skugga. 
En halv gul sol kom ut 2006.
Chinua Achebe får ursäkta. Jag ville ha med en kvinna och En halv gul sol får väl betraktas som en modern klassiker ändå.

1994 fick japanen Kenzaburo Oe (1935 - ) Nobelpriset i litteratur med motiveringen "som med poetisk kraft skapar en imaginär värld, där liv och myt förtätas till en skakande bild av människans belägenhet i nutiden"
Oe blandar saga, myt, realism, groteskeri, historia med självbiografiskt stoff.
Själv talar han om grotesk realism. 1996 kom novellsamlingen Det visa regnträdet. Den innehåller sex noveller från tiden för debuten 1957 till 1990.  Här får man en god uppfattning av Oes tematik. Efterkrigstidens Japan, förhållandet stad/landsbygd, barnets perspektiv , liv och död, fattigdom och svält möter oss. Barnen lever ett sorglöst, spännande liv om än hungern river i magen. 
  


Jorge Luis Borges
Borges föddes i Argentina och blev en av 1900 -talet största författare. Han inspirerade också flera filosofer som Julia Kristeva och Michel Foucault. Mestadels skrev han poesi och noveller. Man talar om magisk realism.
Biblioteket i Babel är en novellsamling där berättaren lever sig in i olika tider och miljöer. Borges vill vara saklig och genomskinlig som vatten och hans stil påminner om den isländska sagan. Artur Lundkvist har gjort urvalet av noveller.

16 kommentarer:

  1. En halv gul sol har jag läst och Lila hibiscus väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  2. En halv gul sol gillade jag! Och Borges är ju en riktig klassiker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En halv gul sol är ju bara så bra. jag förväntar mig mycket av Amercanah också

      Radera
  3. En halv gul sol och Lila hibiscus står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kasta dig över En halv gul sol, Lena! den är alldeles lysande!

      Radera
  4. bra trio, den sista är ny för mej (jag har lyssnat på Karin Boye idag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul! jag hälsar på henne allt som oftast i Huddinge. hon säger inte så mycket. det är mest jag som pratar...

      Radera
  5. En halv gul sol borde jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så bra! har också haft den som läsecirkelbok

      Radera
  6. En halv gul sol står på läslistan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du något att se fram emot, Helena!

      Radera
  7. Jag har inte läst nån av dem, tack för tips!

    SvaraRadera