måndag 3 juni 2013

Den blå rullgardinen

Sommar brukar betyda omläsning av en eller annan titel - gärna klassiker.
Jag har börjat med Den blå rullgardinenFröknarna von Pahlen del 1 (1930)
av Agnes von Krusenstjerna (1894 - 1960).
Petra von Pahlen är 27 år. Hon är ensamstående och bor i Småland på Eka gård som hon ärvt av sin faster. Angela von Pahlen är 11 år och föräldralös. Petra känner igen sig i brorsdottern och kräver att få ta hand om henne.
Petra har en olycklig kärlek bakom sig och längtar efter lite mänsklig värme.
Betty, Petras svägerska, är den varma, generösa modern med det stora hjärtat. Hon styr familjen och godset med briljans
Agda, hennes vackra tjänsteflicka, är ett orosmoment för äldste sonen. Men det ser inte Betty.
Adèle är förvaltarens disharmoniska, neurotiska hustru; avundsjuk och olycklig; bad news för alla hon möter. 
Männen i Den blå rullgardinen finns där mera som bakgrundsfigurer. 
Och om de - som Tage Ehrencrantz - träder i förgrunden en stund så blir det komplikationer.
Nej, det här är alltigenom en kvinnoroman; om kvinnor i olika samhällsklasser och levnadsförhållanden men med samma mått av ofrihet och instängdhet.
Kvinnogatan heter fortsättningen.

6 kommentarer:

  1. jo, hennes böcker kommer i nytryck, men inte läst

    SvaraRadera
  2. hela serien om Fröknarna von Pahlen finns faktiskt att köpa i pocket, Hannele. jag nöjde mig med att låna.

    SvaraRadera
  3. Du är fantastisk du på att hitta gamla godbitar.

    SvaraRadera
  4. Tydligen finns bara del 2-7 att få tag på av nytrycken! "Den blå rullgardinen" är helslut på förlagen och i alla bokaffärer, bara de övriga sex delarna i serien finns i fina nya pocket. Jag har letat mig tokig... Ser mycket fram emot att läsa dem så snart jag lyckats hitta ett begagnat ex av del 1.

    SvaraRadera
  5. De är ju så bra! Hade dem som sommarläsning för nog mer än 10 år sen..
    En lite "nördig" fråga: Lade du förresten märke till om det fanns en blå rullgardin i Kolterjahns Boye-bok? Tänkte på det när jag läste hennes debut, Ut ur skuggan (där huvudpersonen heter Agnes!) att där fanns en sådan, och fick ngt slags déjà vu-känsla av att ha läst liknande mening tidigare...

    SvaraRadera
  6. tack, mimmimarie! har tänkt läsa om många gånger. och nu blir det av inför Anna Williams nya Krusenstjerna - biografi

    Sanna: det finns flera ex av Den blå rullgardinen på Bokbörsen!

    Hermia: nej, jag minns ingen blå rullgardin i Kolterjahns bok. och i så fall hade jag nog tänkt på att Harry Martinson ansåg att Karin Boyes färg var blått. måste läsa Ut ur skuggan...

    SvaraRadera