söndag 16 juni 2013

Bloomsday

.

Handlingen i Ulysses av James Joyce tilldrar sig på en enda dag, nämligen 16 juni 1904. Det är också den dagen författaren mötte sin blivande hustru, Nora.
Boken skrevs i exil medan Joyce bodde bl. a. i Trieste där det nu finns en staty av en vandrande Joyce.


Bloomsday (efter huvudrollsinnehavaren Leopold Bloom) firas stort varje år i Dublin alltsedan den instiftades 1954 av bl. a. författaren Flann O´Brian.
Jag har inte läst hela Ulysses; men delar av den samt A Reader´s Guide to James Joyce. Därför ser jag med spänning fram emot CD - boken där Reine Brynulfsson läser Erik Anderssons nyöversättning av Ulysses.
Vad jag (och säkert många med mig) minns är Leopold Blooms lätt urindoftande njurfrukost och - naturligtvis - Mollys monolog.
Tommy Olofsson skrev en matnyttig artikel vid 100 - årsfirandet av Ulysses. 
Läs den HÄR

3 kommentarer:

  1. aha, den hade jag helt glömt... Nyöversättningen har jag hemma, påbörjat men funderar så mycket runt om, så den tar tid. Dag ut och dag in med en dag i Dublin av Erik Andersson MÅSTE (?) du också läsa...

    SvaraRadera
  2. Det är alltid så fina boktips hos dig!!

    SvaraRadera
  3. Hannele,jag gör som du säger. har reserverat Dag ut och dag in med en dag i Dublin på bibl.

    Lena, tack, jag blir jätteglad!

    SvaraRadera