torsdag 4 augusti 2011

Det är bara att kapitulera





Efter att ha läst Inky Fingers inlägg om En dag av
David Nicholls
beslöt jag att göra ett försök.

Jag lånade CD-boken utgiven av förlaget
A Nice Noise och med Anders Ekborg som uppläsare.
Trots den träiga inläsningen blev jag så småningom intresserad och måste se hur det gick.
För David Nicholls, Em och Dexter; Dex och Emma.
Skulle deras vänskap övergå i kärlek? Eller tvärtom? Eller både och?
Det är lite roligt, ganska trist, mycket mänskligt, ofullkomligt - som livet självt. Ganska sorgligt, faktiskt. Men ingen orimlig historia.
Man får också en ytlig spegling av tiden mellan 1988 och 2007.
Feel- good, nja? Lite mer kanske.

Trevligt också med Thomas Hardy- referenserna!

Det ska bli spännande att se om filmatiseringen av One Day med Anne Hathaway (OK!) och Jim Sturgess (Näää! Inte tillräckligt snutfager och stryktäck!) blir lika omåttligt populär som boken.


4 kommentarer:

  1. Jag hade också ett visst motstånd till En dag och trodde att det var för mycket feel good för min smak. Men boken vann. Jag tyckte om den och den hade mycket tänkvärt att ge.

    SvaraRadera
  2. jag gillade inte boken så jättemycket

    SvaraRadera
  3. Jag hade stort motstånd mot One Day (som jag läste på engelska) men blev sedan otroligt förtjust. Men jag säger NEJ till Anne Hathaway som Emma ...

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade! Jag tycker också att En dag visar på en fin utveckling, både som mognadsprocess hos de båda protagonisterna och i det brittiska samhället. Men Anne Hathaway... henne kan jag bara inte titta på. Hon är alldeles för lik en insekt med de där patologiskt stora ögonen som sitter brett isär. Creepy!

    SvaraRadera