fredag 19 januari 2024

Fem en fredag v. 3 2024: Beskrivande

elisamatilda: Fem en fredag v. 3: Beskrivande

1. Vad är en sak du har gjort idag? Tillrett kålpudding i lergryta
2. Med vilka tre ord kan du beskriva kommande helg? Jobbig, rolig, spännande
3. Med vilken liknelse skulle du beskriva ditt mående? Som en gris i en gärdesgård
4. Med vilket ordspråk skulle du beskriva den här veckan? Gör dig glad men skynda bara; morgondagen känner ingen
5. Vilket motto använder du oftast? Det är bara att bryta ihop och gå vidare.

18 kommentarer:

  1. kan inte tolka ditt mående... är stadsbo.

    (man får göra Rut-avdrag på hälften vad arborist kostar. Viktigt ha certifierad med försäkring, ifall nåt händer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. gris i gärdesgård är inte alls bekvämt. jaha, tänkte inte på rut-avdraget. ja, försäkring behövs. vi måste ha någon som klättrar och tar ner träd uppifrån

      Radera
    2. (arboristen ska ha försäkring)

      Radera
  2. köpte Nöt & Grönt köttfärs, hälften blomkål och morötter. La i lite vitkålsbitar, världens godaste köttfärslimpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter intressant! det ska jag se efter. vi gillar kål

      Radera
  3. En ganska nybliven stadsbo, men jag tolkar det som att du mår ganska gott! 😄Kålpudding ser jättesmarrigt ut! Ha det gott på alla sätt och vis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. grisen i gärdesgården har det inte särskilt bekvämt. kålpuddingen blev väldigt god. lergryta är toppen!

      Radera
  4. Just det, ditt svar på den sista frågan påminner mig om att jag alltid använder bit ihop. Det är något som min pappa inpräntat i mig och min bror sedan vi var barn. Man ger inte bara upp utan biter ihop och kämpar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är faktiskt en ganska bra lärdom som en har god nytta av. Pappa sa alltid: Lär mig du skog att vissna glad. också bra att tänka på

      Radera
  5. Jag har aldrig hört uttrycket om grisen i gärdsgården trots att jag har haft grisar! Jag hoppas det är något positivt men tvivlar.Jag är mycket bekant med att bryta ihop och komma igen, nu som pensionär slipper jag bryta ihop så ofta....Glad helg till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. grisen i gärdsgården känner sig inte väl till mods. bra att veta att en kan komma igen efter att ha brutit ihop. det blir en vana

      Radera
  6. Älskar kålpudding, men hade ingen aning om att man kunde tillaga den i en lergryta. Har ju en lergryta, men har inte använt på år och dag.
    Bara av rent intresse - hur mår en gris i en gärdesgård? Just nu vid minus 17 hoppas jag att grisen/du befinner dig inomhus;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. lergryta är underbart. allt i ett. kålpuddingen blir jättebra. ja, en kan känna sig som en gris i en gärdsgård även inomhus. det är ingen bra känsla. här har vi någon plusgrad

      Radera
  7. Kålpudding var länge sedan jag åt. Ja, ibland är det bara att bryta ihop och gå vidare! Hoppas din helg blir bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är gott. vi älskar kål. efter en jobbig lördag hoppas jag på en avkopplande kväll och en väldigt lugn söndag

      Radera
  8. Mums så gott det lät med kålpudding, verkligen underskattad rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den blev väldigt god. lergryta rekommenderas!

      Radera