torsdag 14 juli 2022

Hett i hyllan v. 28 2022

Monika på bokbloggen Bokföring enligt Monika har en torsdagsutmaning som hon kallar Hett i hyllan. En delar med sig av böcker som blivit stående olästa i hyllan av olika skäl. 
Eva F Dahlgren är en författare som jag tycker mycket om. Fallet Sigrid Gillner har jag läst. Den handlar om en stridbar kvinna med starka åsikter som ibland var direkt olämpliga. I min hylla står sedan länge Fallna Kvinnor. När samhällets bottensats skulle lära sig veta hut. Så här står det på baksidan av boken: "Fallna kvinnor ger röst åt de "undermåliga" kvinnor som spärrades in på Statens tvångsarbetsanstalt i Landskrona på 20 - och 30 - talet. Boken är en fristående fortsättning på Eva F Dahlgrens uppmärksammade Farfar var rasbiolog." Fattigdomen och nöden till trots hävdade Socialstyrelsen att skörlevnad främst berodde på psykisk störning. I Landskrona skulle de fostras till dugliga samhällsmedborgare.

6 kommentarer:

  1. Låter intressant. Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag får bestämt ta tag i den här och äntligen läsa den

      Radera
  2. Fallna kvinnor har inte heller jag läst men jag har funderat på att göra det. Jag tror jag sätter in den i läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva F Dahlgren skriver väldigt bra. jag ska försöka få in både denna och Farfar var rasbiolog

      Radera
  3. De hade så underliga uppfattningar förr. Några konstigheter finns ju kvar även i dag, men lite färre knepigheter är det allt.

    SvaraRadera
  4. så är det absolut. väldigt hårda bedömningar av av dessa "undermåliga" kvinnor

    SvaraRadera