onsdag 27 januari 2021

Veckans kulturfråga v. 4 2021

enligt O: Veckans kulturfråga v. 4 : Vilken programledare på TV är din favorit

Jag funderar och liksom enligt O själv har jag svårt att säga bara en. Carina Bergfeldt lovar gott. Josefin Johansson i Programmet Smartare än en femteklassare är duktig på att hantera både barn och vuxna och hon har en underbar humor. Men jag tror att det får bli Fredrik Lindström som jag efter år av tillvänjning lärt mig att uppskatta. Han är lingvist och historiker; har en underbar humor och är väldigt allmänbildad. Om någon missat programmet Helt lyriskt som går på onsdagskvällar i SVT 1 kl 21 så se det ikväll. Förra onsdagen tonsatte Albin Lee Meldau Det är vackrast när det skymmer av Pär Lagerkvist samt Gustaf och Viktor Norén Frödings En fattig munk från Skara. Programmet har gått en säsong tidigare. Allt finns på SVT Play.

 

9 kommentarer:

  1. "Helt lyriskt" är faktiskt riktigt originellt och stundtals helt njutbart. Jag ser det gärna, håller med dig om många av Lindströms kvaliteter men har ändå lite svårt för honom ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade också lite svårt för honom under flera år, men nu tycker jag att hans förtjänster överväger

      Radera
  2. Gillar också Lindström, och Helt lyriskt såg jag och gillade förra säsongen. Hade missat att det finns en till, men den vill jag se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt lyriskt är ett ovanligt bra program

      Radera
  3. Jag ser sällan Lindströms program, men de gånger jag har gjort det så har han varit bra. Lite pompös ibland, men jag tror han spelar lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att han är ganska blyg faktisk och spelar över lite. det tog tid för mig att vänja mig

      Radera
  4. Har inte hunnit se de nya avsnitten av Helt lyriskt, men det vill jag gärna göra! Gillar Fredrik Lindström som lyckas med konststycket att vara en trevlig besserwisser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är han verkligen. och det värsta är att han har fog för att vara besserwisser. men det behöver en ju inte nödvändigtvis tala om för honom

      Radera
  5. Fredrik Lindström vinner i längden även om det kan ta lite tid innan. Helt lyriskt har jag dock inte tittat på. Blir mer serier och film. Carina Bergfeldt är bra och showen lovande.

    SvaraRadera