söndag 31 januari 2021

En smakebit på søndag

"När jag steg i kammaren för första gången sedan ungdomen, ryckte jag till inför åsynen. Inramade bilder av mig fanns  såväl på bordet som på byrån och väggarna. Till största delen var det gulnade, urklippta tidningsannonser för allt som kunder erbjudas med hjälp av kvinnliga kurvor, från fläckmottagningsmedel till reservdelarbilar för. Jag hade själv sänt bilderna till mamma som bevis på att jag jobbade som modell, och inbillat mig mig att de hamnat i hennes klippbok, men hon hade byggt upp ett altare av dem som ett som sträckte sig genom hela rummet, ett altare där signalfärger och nedsatta priser konkurrerade sins -  emellan. Bilsrna innehöll varken något att fira eller minnas med stolthet. De fick mig att må illa."

Från sidan 8 i Hundparken av Sofi Oksanen

Idag är det astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådanrna. Fler smakebitar HÄR

35 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, ännu en intressant bok av Oksanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det förmodar jag. har läst någon enda som jag inte tyckte höll måttet

      Radera
    2. inte höll måttet...? Nordens bästa författare, skriver om viktiga ämnen, alltid bra research, enda som har belönats med både Runebergspriset och Finlandiapriset!

      Radera
    3. även de bästa författare varierar väl i kvalitet? dessutom är det mitt personliga tyckande

      Radera
  2. Sofi Oksanen har jag läst, dock inte denna.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst en annan bok av Oksanen, men den här verkar också intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det verkar så, men jag har inte kommit så långt

      Radera
  4. Har läst en enda tidigare av Oksanen, men den var inte i min smak så jag står över den här också!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Har läst en annan bok av henne som jag gillade, men sen har det inte blivit mer. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst några stycken och jag gillar henne

      Radera
  6. Det här är en bok som jag ska läsa så snart den kommer som ljudbok. Har läst allt hittills av Oksanen och hon levererar alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. blir säkert bra med rätt inläsare. Oksanen är jättebra

      Radera
  7. Den författaren tror jag inte att jag läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men du skulle nog tycka om henne, tror jag. ge henne en chans!

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Vill såklart läsa något av Oksanen, Utrensningen ligger nog först i kön i så fall.

    SvaraRadera
  9. Jeg liker bøkene til Sofia Oksanen. Men jeg har ikke fått lest de nyeste. Jeg tror kanskje jeg har en av dem ulest i hyllen og.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fint att ha något bra oläst i hyllan också

      Radera
  10. Har läst flera böcker av författaren men inte den.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju den allra senaste också. har köat en tid för den på biblioteket

      Radera
  11. Oksanen har jag inte läst ännu, men har en av hennes böcker i bokhyllan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar henne. kul att ha något bra som väntar

      Radera
  12. Den här boken ser jag verkligen fram emot att läsa - tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Jag tyckte den här var intressant, läste den på finska. Framför allt temat, kvinnor som agerar surrogatmammor till kvinnor som inte kan få barn själva. En ganska ryslig värld. Ett liv i lyx, ja, men hur upplever en kvinna att ha lämnat ifrån sig sitt eget barn...oavsett att hon gjort det mot pengar

    SvaraRadera
    Svar
    1. förfärligt, helt enkelt. det borde ju få psykiska konsekvenser för livet kan jag tycka

      Radera
  14. Denne skal jeg lese. Oksanen skriver så godt-

    SvaraRadera
  15. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! Oksanen är väldigt bra

      Radera
  16. Har läst andra böcker av Oksanen och gillat de flesta. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillar henne också. Hundparken lovar gott

      Radera
  17. Oksanen brukar jag vilja läsa och den här har jag tänkt läsa eller lyssna på framöver.

    SvaraRadera