söndag 3 januari 2021

En smakebit på söndag

 

"Som de flesta nyfrälsta , västerländska buddhister läste jag mängder med böcker om buddhism. En bok hette Seeing the Way. I den beskrevs ett kloster i nordöstra Thailand, där skogsmunkar från hela världen levde tillsammans. Ett frö planterades inom mig: Tänk om jag skulle bli skogsmunk i Thailand? För varje sida jag läste i en av mina böcker var det som att fröet vattnades med en droppe vatten. Droppe för droppe växte det lilla fröet och plötsligt en dag när jag satt vid köksbordet med min mamma tittade en liten planta  upp ur jorden. Mamma, jag tänker bli skogsmunk. - Okey... har du träffat en skogsmunk någon gång? -  Nej , jag har läst om dem i en bok. - Har du varit i ett skogskloster någon gång? - Nej. - Björn, är du alldeles säker på det här? - Ja. - Där var den igen, känslan av ett alldeles självständigt beslut. Intuitionens lågmälda övertygelse." 

Från sidan 41 i Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk av Björn Natthiko Lindeblad.

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läder. Inga spoilers, dock. Den här veckan är det astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

25 kommentarer:

  1. lyssnade på honom i Skavlan, en stark man, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressanta upplevelser. jag lyssnade också på Skavlan. och jag tror att han hade ett Sommar också

      Radera
  2. Jag lyssnade på honom i Sommar i P1; vilket levnadsöde och så fint han berättade om sina upplevelser, jag blev helt fångad. Inte minst när han berättade om hur hans pappa gick bort, då tyckte jag att jag förstod hans övertygelse om liv och död.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just det! jag lyssnade på Sommar och Skavlan också. får nog göra det igen

      Radera
  3. Buddhism tycker jag verkar vara en sympatisk religion. Även jag såg honom på Skavlan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns mycket en kan skriva under på i buddhismen. en del som överensstämmer med andra stora religioner också

      Radera
  4. Känner inte till honom alls faktiskt (och tittar inte på Skavlan). Alltid fascinerad av de som bestämmer sig i väldigt ung ålder vad de ska göra av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. typiskt att bestämma sig så hastigt. och att även göra slag i saken. intressant

      Radera
  5. Den här boken har man sett överallt de senaste veckorna. Jag har inte bestämt om jag är sugen på att läsa. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag bestämde mig till slut. buddhismen är intressant. inte svårt att förstå att den lockar

      Radera
  6. Jeg har tatt opp noen av programmene til Skavland som jeg ikke har fått sett, så jeg tror jeg må finne dette programmet. Jeg hadde nok ikke passet til å bli skogsmunk, jeg er alt for glad i havet og i byen jeg bor i (ved havet). Jeg tror du må være en spesiell type menneske for å passe som munk. (Eller nonne=. Men det er klart at troen vil spille en stor rolle i det valget. Det hørtes hvert fall ut som en interessant bok.
    Godt nytt år og ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle nog kunna tänka mig att besöka ett kloster för en liten tid. men jag skulle inte klara att göra det för alltid

      Radera
  7. Jag läste boken ganska nyligen. En mycket speciell man, det bästa är att han är så mänsklig i allt han gör, försöker inte på något vis vara märkvärdig. Hans dagar är tyvärr räknade han har blivit så mycket svagare i sin sjukdom. Tack för smakbit, god fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, märkvärdig är han inte. jag har förstått att han blev sjuk

      Radera
  8. den har varit ganska omtalad en tid. jag läser vidare

    SvaraRadera
  9. Sett den här lite här och var men såg inte när han var på Skavlan. Buddhismen är lite intressant. Ser fram mot när Carina Bergfeldt ersätter Skavlan och gör sin grej. Tack för smakbiten och god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. buddhismen är verkligen mycket intressant. jag ser fram emot läsningen

      Radera
  10. Jag såg honom på Skavlan. En intressant person. Och han utstrålar äkta glädje trots sin svåra sjukdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en del förmår hantera sina olyckor på ett fantastiskt sätt. det finns lika många olika sätt som det finns människor

      Radera
  11. har du sett Shoplifters Japansk långfilm från 2018:
    https://www.svtplay.se/video/29402844/shoplifters

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det har jag, men jag tror att jag ska se om den. och jag såg Monty Don i de japanska trädgårdarna. tack för att du håller utkik!

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Tror inte att jag kommer läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är säkert många som inte är intresserade av buddhism

      Radera
  13. Inte riktigt min typ av bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera