onsdag 7 oktober 2020

Veckans kulturfråga v. 41

Vem är din favorit bland tidigare Nobelpristagare i litteratur? 

Som vanligt är det svårt att bara svara med ett namn, men det första namnet som kommer för mig är pristagaren 1978, Isaac B. Singer. Han var en fantastisk berättare som jag läst flera romaner av. Någon/några är filmade också. Singer skriver på jiddisch och när han fick frågan om varför han skriver på ett utdöende språk svarade han så här: "För det första tycker jag om att skriva spökhistorier, och inget passar spöken bättre än ett döende språk, alla spöken talar jiddisch"
 
Motiveringen: ”för hans intensiva berättarkonst, som med rötter i en polsk-judisk berättartradition levandegör universella mänskliga villkor” 

12 kommentarer:

  1. Singer har jag tyvärr inte läst något av. Efter detta måste jag nog faktiskt göra något åt det. Är det någon speciell roman du tycker jag borde börja med?

    SvaraRadera
  2. jag tror att du i princip kan välja vilken titel som helst. Fiender vet jag att jag både läst och sett som film. kärlek och dramatik.
    tjusiga Anjelica Huston spelade den kvinnliga huvudrollen i filmen (om jag minns rätt)

    SvaraRadera
  3. tyckt om det jag läst av Singer, för några decennier sedan, har även några olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är inte svår att tycka om. jag har inte läst allt, men det är en sådan berättare som en kan ta tag i när som helst

      Radera
  4. Läste lite otippat mycket av Singer när jag var tonåring. Böcker jag hittade i mormors bokhylla. Sedan dess har jag faktiskt inte läst några, så jag tackar för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte heller läst något på länge, men det skulle jag mycket väl kunna göra

      Radera
  5. Låter spännande. Har inte läst något av Singer. Var ska man börja? Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. han har skrivit både romaner och noveller. jag skulle vilja säga att du kan börja var som helst. han är en berättare som det är lätt att ta till sig

      Radera
  6. Har inte läst mycket av honom, minns inte vad ... men hans namn nämns alltid med stor respekt.

    SvaraRadera
  7. med all rätt. en stor berättare. han skrev dessutom på jiddisch

    SvaraRadera