tisdag 6 oktober 2020

Tisdagstrion v. 41: Miljö och klimat


 Ugglan&Boken: Tisdagstrion v. 41: Miljö och klimat

      

1. Den besvärliga Elin Wägner var en tidig miljökämpe. Det kan en läsa om i Väckarklocka. Elin Wägner var tidig med mycket. Ulrika Knutsons bok berättar.


2. Åtta steg mot avgrunden. Vårt framtida liv på planeten av Jonathan Jeppsson.

3. Redan 2008 kom boken Värld av is. Ett hotat Arktis av Mireille de la Lez, foto, och Fredrik Granath, text. Den innehåller ett större antal fotografier än utställningen och är ett utmärkt komplement och ett stöd för minnet.

18 kommentarer:

  1. dessa besvärliga kvinnor... utan dem hade världen stannat

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt klart! och Elin Wägner var fenomenal!

      Radera
  2. Andra boken valde även jag. Tack för övriga boktips som verkar jätteintressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste Jonathan Jeppsson och tyckte att den är väldigt bra.

      Radera
  3. Problemen är kända, men vill vi ha lösningarna? Så har vi ju klimatförnekarna ovanpå detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en del lösningar är ju inte så besvärliga. klimatförnekarna är ju svårartade

      Radera
  4. Åtta steg mot avgrunden blir jag nyfiken på. Och Elin Wägner också förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs den! den är väldigt bra. jag har bokat en föreläsning med författaren

      Radera
  5. Jag tycker nog egentligen om besvärliga människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. i princip, ja. men somliga kan vara direkt jobbiga

      Radera
  6. Boken om Elin Wägner skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt lätt att ta sig. och EW kan en bara beundra

      Radera
  7. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Värld av is verkar spännande! Väckarklocka har jag läst, men jag minns tyvärr inte så mycket av den. Kanske borde friska upp mitt minne kring Wägner överhuvudtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värld av is var så spännande. såg en utställning i Stockholm som hörde till.
      EW var fantastisk och så långt före sin tid.

      Radera
  9. Åtta steg mot avgrunden har jag läst. Skrämmande läsning.

    SvaraRadera