torsdag 9 juli 2020

Helgfrågan sommar v. 28

Mias helgfråga sommar är enkel men väsentlig: Vad läser du?

I promenadsällskap har jag Mikrokosmos av Shusei Tokuda. Det är sista delen av hans fantastiska trilogi. Bitvis lyssnar jag och följer med i boken. Översättaren, Hans - Göran Ankarcrona, läser utmärkt.

Och så läser jag en bok jag fick i födelsedagspresent av dottern, nämligen Sällskapet av Christina Hesselholdt. Sällskapet innehåller den  danska prosaisten Christina Hesselholdts fyra kortromaner om Camilla och hennes krets, utgivna mellan 2008 och 2014. 2017 kom den på svenska i fin översättning av Ninni Holmqvist. Jag har inte läst så långt men jag har redan stött på William Wordsworth och hans syster Dorothy; Samuel Coleridge, en av sjöpoeterna, familjen Brontë, Heathcliff och Catherine. En mycket stimulerande läsning och jag kom att tänka på en annan bok i min bokhylla. Och drog likt drömmar bort. Coleridge och Wordsworth och deras epok. Urval och presentation av Gunnar Harding.

Bonusfrågan: Något sommartips?
Lyssna på radioföljetongen Köttets tid av Lina Wolff. Skådespelaren Gunilla Röör läser utmärkt.

18 kommentarer:

  1. Fin bild med böckerna! Inte läst Köttets tid men känner till den, de andra är nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan inte komma ihåg vad rosen på bilden heter. Gunilla Röör läser så otroligt bra

      Radera
  2. Jag läste också nyligen en bok jag fått till födelsedagspresent, böcker är de bästa presenterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det absolut! kul att fundera ut vad som skulle passa. ännu roligare om det sedan verkligen blir bra också

      Radera
  3. Sällskapet låter som en trevlig läsning.

    SvaraRadera
  4. Visst är "Köttets tid" bra!!! Jag har bara några få avsnitt kvar att lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker inte om titeln, men när jag såg att Gunilla Röör läser så fick boken en chans. den är sååå bra

      Radera
  5. Gunnar Harding är bra, han finns i min bokhylla. Sällskapet blir jag nyfiken på, Ninni Holmqvist är bra författare och översättare, Wolff är inte riktigt min grej... torsdagen bara försvann, trött efter en lång cykeltur :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst några av hennes tidigaste böcker och tyckt mycket om dem. men den näst senaste var jag inte så förtjust i. men Gunilla Röör läser jättebra

      Radera
  6. Tack för intressanta lästips. Borde lyssna på radioföljetongen.

    SvaraRadera
  7. Radioföljetong var väldigt länge sen jag lyssnade på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lyssnar gärna på den när jag är ute och går t. ex.

      Radera
  8. Tack för tips om Lina Wolff.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är verkligen ett plus att Gunilla Röör läser

      Radera
  9. Känner inte alls till dina böcker. Lyssna funkar inte för mig längre, på något vis är det en slags sorg när ett tidigare fullt fungerande sinne slutar fungera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tråkigt att inte kunna lyssna. jag har just upptäckt lyssnandet. men för det mesta är ju läsandet överlägset

      Radera