söndag 26 juli 2020

En smakebit på søndag

"Läser Glaskupan och kan inte tro att jag läst en tidigare. Jag tror att det är tonfallet jag upplever annorlunda varje gång. Förra gången jag läste den hade jag ingen livsvilja, jag låg i en provisorisk säng hemma hos mina föräldrar och var ungefär trettiofem. Det var mammas bok jag läste ur. Jag såg den i bokhyllan och tog ner den fast den var min mammas, som om jag skulle ha sönder den enbart genom att titta i den, hålla i den. Den tillhörde ju henne, jag hade ännu inte fått tillåtelse att röra den. Egentligen kunde jag inte läsa då, så fort jag hade läst en mening så glömde jag den och var tvungen att börja om, men Glaskupan var ett av de få undantagen. Det som definierade undantagen var att de handlade om kvinnor som inte ville leva. Jag upplevde boken som levnadsglad, sarkastisk och frisk. Den pekade finger åt allt och jag älskade den för det. När jag läser den nu upplever jag den som sorg."

Från sidan 29 i Att spegla sig i någon annans vatten av Helena Österlund


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers! Den här veckan är det Astrid Terese på bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

16 kommentarer:

  1. intressant smakbit, ny författare för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste hennes förra, Min sårbara kropp, och tyckte mycket om den. den här är lite annorlunda i tilltalet

      Radera
  2. Den boken kände jag inte till innan. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min sårbara kropp har kommit ut tidigare

      Radera
  3. Ny bok för mig, tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  4. Okänd bok för mig, intressant smakbit, tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena Österlund är väldigt självutlämnande i sina romaner

      Radera
  5. Googlade o fann att detta är fortsättning på hennes tidigare utkomna självbiografiska bok. En ganska allvarlig och tung historia. Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en fortsättning på Min sårbara kropp. den är väldigt bra och mycket självutlämnande

      Radera
  6. Har varken läst den här eller Glaskupan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Österlunds bok är väldigt ny och Glaskupan av Sylvia Plath har kommit i ny utgåva för inte så länge sedan

      Radera
  7. Ny bok för mig, Glaskupan vet jag heller inte vad det är. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glaskupan är en modern klassiker av Sylvia Plath

      Radera
  8. Det var ett försigkommet barn. Vacker boktitel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ett trettiofemårigt barn? ja, titeln är vacker, men vad innebär den?

      Radera