måndag 17 september 2018

Tematrio: SVART

Lyran: Jag har känt mig rätt nere ett tag och tycker just nu att det passar bra med ett svart tema. Var gärna fria i era tolkningar av temat! Berätta om tre bra böcker på temat SVART.

1. Den svarta dahlian, thriller av James Ellroy från 1987; 
nummer ett i den sk. LA - kvartetten. Den bygger på det verkliga mordet på Elizabeth Short 1947. De  båda poliserna som utreder brottet blir som besatta av det. Dessutom är de båda kära i samma kvinna. 1990 kom romanen på svenska i översättning av Ulf Gyllenhak. Wiken förlag. Den svarta dahlian har också blivit en mycket bra film.

2. Rött och svart av Stendhal.
Huvudpersonen Julien Sorel är en ärelysten ung man som tänker stort och klättrar med hjälp av kvinnor. Det är också en kvinna som får honom på fall. Julien Sorel har mycket gemensamt med sin upphovsman. Ett faktiskt rättsfall; kampen mellan statsmakten (rött) och prästerskapet (svart) är genomgående teman. Romanen kom ut 1830. Jag läste den för några år sedan och blev alldeles överväldigad. Översatt av Tage Aurell. Albert Bonniers förlag.
3. Bruden bar svart av Cornell Woolrich 
Julie Kohler blir änka minuterna efter det att hon blivit fru. Maken skjuts på kyrktrappan. Julies förtvivlan vet inga gränser. Men så samlar hon ihop sig och bestämmer sig för att hämnas. Den här boken är också filmad med den oförlikneliga Jeanne Moureau i huvudrollen. Bruden bar svart kommer ut i ny upplaga på Modernista i slutet av september. Översättning Nils Jacobsson.

16 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio

    SvaraRadera
  2. Här ett par titlar jag skriver upp på biblioteksönskelistan, som vanligt :) Stendhal tog mig ett bra tag att komma igenom men jag envisades med att knäcka den på franska och det gjorde förstås alltihop extra krångligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att Stendhal möjligtvis kan vara ganska knölig att läsa på franska. har beställt hem filmen av Bruden bar svart. Den svarta dahlian har jag sett flera gånger

      Radera
  3. Obekanta böcker för mig, alla tre låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellroy och Woolrich är ju spänningslitteratur medan Stendhal är av ett annorlunda slag.

      Radera
  4. Den svarta dahlian är väldigt bra. Synd att Ellroy tycks ha slutat skriva. Bruden bar svart vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Ellroy har ju inte kommit med något nytt på länge. men han är bara 70 så han borde kunna skriva länge till. om han vill

      Radera
  5. Snyggt stilleben med 2:an! Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för det! de är spännande var och en på sitt sätt

      Radera
  6. Spännande, inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de tål både att läsas och ses! fast Rött och svart är kanske inte filmad än

      Radera
  7. Tack för tre intressanta tips. Kan vara så att jag har den första någonstans.

    SvaraRadera