söndag 23 september 2018

En smakebit på søndag

Idag är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i En smakebit på søndag, en läsutmaning där vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser utan att för den skull avslöja något viktigt.

"Adamsberg satt på ett av hamnpirens stenblock på Grimsey och såg på när fiskar(e)na kom hem från dagens fisketur, hur de la till och hissade upp näten. Här på den lilla isländska ön fick han heta "Berg". Vinden ligger på, det är elva grader, solen döljer sig i dis och dimma, och det stinker av fiskrens. Han har glömt att han för inte så länge sedan var kriminalkommissarie och chef för de tjugosju poliserna på 13: arrondissementets kriminalenhet i Paris. Hans telefon har ramlat ner i en fårlort och djuret har helt stillsamt trampat ner den med en välriktad stöt av klöven. Adamsberg uppskattade till fullo detta hittills oprövade sätt att tappa mobilen. Också Gunnlaugur, som ägde det lilla värdshuset, kom ned till hamnen för att välja ut det bästa av fångsten till kvällens middag. Adamsberg log och vinkade mot honom. Men Gunnlaugur var inte ute efter hälsningsceremonier. Han gick rakt emot honom utan att bry sig om att man börjat ropa ut fisken och med de blonda ögonbrynen bekymrat hopdragna räckte han dram ett meddelande."  Från sidan 7 i Den instängdas blick av Fred Vargas. Övers. Ingrid Wikén Bonde.  sekwa 2018. Fler smakebitar  HÄR

38 kommentarer:

  1. lite tufft omslag, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. oj, blir svettig i handflatorna

    SvaraRadera
  3. Fred Vargas ja, den serien borde jag fortsätta läsa. Gillade första delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har bara läst ett par stycken, men Adamsberg gillar jag

      Radera
  4. Författarnamnet känns igen i alla fall. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har inte börjat på denna serie men har någon bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst ett par titlar av henne tidigare

      Radera
  6. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig. Och den där spindeln ... !

    SvaraRadera
    Svar
    1. den vill en helst inte möta en mörk natt!

      Radera
  7. Min fru skulle bli helt vansinnig om jag kom hem med en bok med det omslaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får bearbeta henne lite med Lucas innan bara :)
      https://youtu.be/p5n_dgt1WdQ

      Radera
    2. Robert, du får lägga den upp och ner, helt enkelt

      Radera
  8. Jag har aldrig läst något av Fred Vargas. Sjukt otäck framsida. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är creepy. säkert inte av en händelse

      Radera
  9. Jeg ble så fokusert på det ekle fremsidebildet at det først gikk meg hus forbi at jeg har lest boken :-) Først da jeg leste navnet Adamsberg gikk det opp for meg at det var noe kjent :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Deckare är inte riktigt min grej, men Vargas har jag faktiskt funderat på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är lite annorlunda på något sätt. Adamsberg är en gentleman

      Radera
  11. Lite småläskigt bokomslag. ;)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten!
    ;) Får lite smått rysningar av obehag av omslaget!

    SvaraRadera
  13. Jag har läst någon bok av Fred Vargas, så det var en intressant smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ett par andra titlar av henne som jag gillat

      Radera
  14. Tack för smakbiten. Har läst en bok av henne, och det var inte riktigt min stil, så det har inte blivit fler

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har gillat det lilla jag läst av red Vargas hittills

      Radera
  15. Har läst en bok av Fred Vargas och är lite sugen på att läsa fler. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det känns som om skriver lite annorlunda. miljön är ju också lite annorlunda

      Radera
  16. En fransk författare som skriver om brott som utspelar sig på Island, har jag förstått det rätt då? Det är hur som helst en spännande smakbit och jag måste verkligen läsa något av Fred Vargas snart, jag brukar aldrig bli besviken på fransk litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nja, jag föreställer mig att meddelandet kallar hem Adamsberg till Paris

      Radera
  17. Tack för smakbiten! Har läst första boken i serien och kan tänka mig att läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har också läst ett par titlar med Adamsberg som protagonist och jag kan absolut tänka mig att läsa flera

      Radera
  18. Det där är en författare som jag är nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  19. This blog aware me about different programs which can become very useful for our friends and kids. Few websites provide combined courses and few of the are separately for single subject. Glad to get this หนังออนไลน์

    SvaraRadera