söndag 9 september 2018

En smakebit på søndag

"Pete Barton visste att hans syster Lucy skulle komma till Chicago på sin pocketboksturné; han följde henne på nätet. För några år sen hade han skaffat wi - fi i huset, och han hade köpt en liten dator, och det han helst tittade på var vad Lucy höll på med. Han kände en vördnad inför att hon blivit den hon var: hon hade lämnat det här lilla huset, den lilla stan, fattigdomen de uthärdat - hon hade lämnat alltsammans bakom sig och flyttat till New York City, och i hans ögon var hon en berömdhet. Han fick en rysning av att sitta vid datorn och se henne hålla tal för fullpackade auditorier. Hans syster... Han hade inte träffat henne på sjutton år; hon hade inte återvänt efter faderns död även om hon hade varit i Chicago massor av gånger sen dess - det hade hon berättat för honom."
Från sid. 148 i Vad som helst är möjligt av Elizabeth Strout. 
Den här veckan är det Astrid Tereses tur att hålla i söndagsutmaningen En smakebit på söndag. Hon finns på den norska bokbloggen Betraktninger. Utmaningen går ut på att en delar med sig av det en just läser. No spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR.

30 kommentarer:

  1. Känner igen författarnamnet, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt namn är Lucy Barton hette den förra boken. LB kommer igen i den nya boken

      Radera
  2. Tack för smakbiten - den lockade mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst så långt ännu, men den verkar mycket bra

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Tycker mig känna igen författarnamnet, men inte hur. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt namn är Lucy Barton hette förra boken

      Radera
  4. Den här ser jag verkligen fram emot att läsa.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbit, denna har fått blandade recensioner. Läst Strout för länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst några recensioner. det brukar jag inte göra förrän jag läst och tyckt själv. hon har ju skrivit flera äldre böcker

      Radera
  7. Jag har läst Lucy Barton tidigare och tyckte oväntat bra om den då det inte riktigt är min genre. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håller inte för otroligt att denna är väl så bra

      Radera
  8. Gillade Olive Kitteridge jättemycket och Lucy Barton var också bra så denna kommer jag nog att läsa snart. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gillade filmen Olive Kitteridge också. Mitt namn är Lucy Barton var också bra.
      tror att ddenna blir bra också

      Radera
  9. Den blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var precis det som var meningen! jag kommer att skriva om den i veckan, tror jag

      Radera
  10. De båda syskonen verkar inte direkt stå varandra nära.

    SvaraRadera
  11. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera