tisdag 8 januari 2013

Vårläsning

Jag fortsätter att planera vårläsningenSjälva planeringen är en stor del av nöjet.
Efter att ha läst den fantastiska Agaat av Marlene van Niekerk vill jag gärna fortsätta med vårens (mars) tegelsten  ( 500 s.) Memorandum.
Den tilldrar sig  i Kapstaden och handlar om en man som bereder sig på att lämna jordelivet. Niclas Hval har gjort översättningen. Förlaget är Weylers.
                                                    
Många gånger har jag bläddrat förbi Gustaf Adolf Lysholms böcker på biblioteket.
utan att stanna upp och fråga mig vem han var.
Nu har Per Wästberg porträtterat den skygge mannen i Gustaf Adolf Lysholm. Diktare, drömmare, servitör.
Liksom vännen Wästberg älskade Lysholm Stockholm och litteraturen.
Den här levnadsteckningen ser jag fram emot. Den kommer ut i mars på Wahlström & Widstrand.


En annan diktare som jag vet skamligt lite om är William Blake (1757 - 1827)
Carl - Johan Malmberg, som bland mycket annat är recensent i Svenskan, har ägnat åtskillig tid åt Blake och är nu en auktoritet på området.
Stjärnan i foten. Dikt och bild, bok och tanke hos William Blake är titeln på Malmbergs bok som kommer ut i april på Wahlström & Widstrand


Den blå tvålen, en essä om romanen av Sara Danius, professor i estetik vid Södertörns högskola utforskar tre klassiker, Stendhal, Flaubert och Balzac, och hur de gör saker och ting synliga i och med att realismen föds.
Utkommer i april på Albert Bonniers förlag.


5 kommentarer:

  1. planera kan jag inte, men mer William Blake får det bli

    SvaraRadera
  2. Fina boktips! Tack för dem. Stjärnan i foten vill jag mycket gärna läsa och även Den blå tvålen!

    SvaraRadera
  3. Hannele, visst kan man planera! sen får man se hur det blir. men visst måste man ha en plan. fråga Sickan...

    Ingrid: ja, det är lockande böcker. det blir mycket att göra i vår. somligt får nog bli sommarläsning

    SvaraRadera
  4. Fina böcker du har hittat! Van Niekirks vill jag också gärna läsa. Jag brukar göra listor över varje månads utgivning men jag har inte kommit för att göra det än. Varför vet jag inte, det är ju jättekul att få koll på allt nytt som kommer ut!

    SvaraRadera
  5. man får försöka välja i bokfloden, Fru E, annars drunknar man...

    SvaraRadera