söndag 20 januari 2013

Bokbloggsjerka 18 - 21 januari

I sin bokbloggsjerka 18 - 21 januari ställer Annika följande fråga:
Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?
Så här tänker jag.
1. Omslaget (gillar inte foton eller filmbilder)
2. Titeln (kollar även originalets titel. Ibland blir översättningen så klantig.)
3. Första meningen och lite meningar här och var.
4. Stilen
5. Baksidestexten (Motvilligt. Ibland är den nästan vilseledande.)  
I den ordningen.

3 kommentarer:

  1. Det finns egentligen en hel del saker som kan avgöra valet av bok.

    SvaraRadera
  2. javisst, Lena, egentligen är det oklart vad som slutligen avgör

    Hannele, jag vidhåller att ibland blir man vilseledd. jag har avstått från baksidestexten ibland och läst boken och sedan baksidan och tänkt att jag inte känt igen boken jag just läst

    SvaraRadera