fredag 15 september 2023

Fem en fredag v. 37 2023: Teamövning

elisamatilda: Fem en fredag v. 37: Teamövning

1. Vilken av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit? Tjorven
2. Om du kunde åka tillbaka i tiden, var skulle du åka då? Det viktorianska England för att umgås med alla fina författare; Gaskell, Hardy, Eliot, Brontë, Dickens och Trollope för att nämna några
3. Vilket var ditt första jobb? Många mer eller mindre konstiga sommarjobb har jag haft men två av de "tyngre" var ett som praktikant där jag skulle ta hand om tre stökiga små barn och ett annat på radiologens journalarkiv i Lund där jag höll på att stanna kvar. Eller vad sägs om ett löpande band - arbete i konservfabrik på Orust?
4. Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med? Johar Bendjelloul
5. Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja? Vit

18 kommentarer:

  1. tänk och få göra en sån tidsresa! Det får man ju i böckernas värld 📚

    SvaraRadera
  2. Finns många platser jag skulle vilja besöka. Tänk så häftigt om det gick att åka bakåt i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. fastän i regel ville en nog bara göra ett besök

      Radera
  3. Första som skrev Tjorven, men även det en härlig tjej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att hon är kul. gärna tillsammans med farbror Melker

      Radera
  4. Jaa, Tjorven är ytterligare en stark liten tjej! Många av sommarjobben var tråkiga, men det vägdes ju upp av att man fick några korvören extra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så! korvörena och erfarenheten är inte fy skam

      Radera
  5. Tjorven var ju en gosig och mysig tjej.
    Näej, England lockar mig faktiskt inte. Hellre Irland förr i tiden. En kort stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att Tjorven gav så bra svar på tal. de viktorianska författarna var många och jättebra. annars var det ju sådär i England. i Irland också för den delen

      Radera
  6. Gillade också "Vi på Saltkråkan" mycket, som 10-12 åring var ja gmed i en klubb som visade filmerna i källaren där vi bodde, älskade dem! Men valde ändå Pippi Långstrump som favvo!
    Spännande svar på de andra frågorna också!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har med åren blivit lite trött på Pippi. dessutom är hon ju djupt tragisk, egentligen

      Radera
  7. Oh, fina Johar! Han skulle nog ge utomjordingarna en match! Jobb på konservfabrik, tja, var det fisk eller grönsaker tro? Många grannar jag hade förut jobbade perioder på fiskrenserier i Norge. Tre månaders jobb så kunde de ha semester resten av året här hemma...Och vem gillar inte Tjorven, lite lillgammal och rar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. fiskkonserver. en skar sig på burkarna. och så rensade vi ärtor. den som satt sist vid det löpande bandet måste ta snigeln. det var nyttiga lärdomar om en absurd arbetssituation. om vi försökte prata med varandra blev vi flyttade

      Radera
  8. Vad gäller de engelska författarna Gaskell, Brontë, Dickens och Trollope så hade jag en tid då jag slukade dessa klassiker. Det var nog under 1980- och 1990-talet som jag läste hela registret. Sedan blev det stopp helt plötsligt. Kunde liksom inte läsa mig igenom "gamla" tider längre. Vet inte vad som hände där...
    Och precis som du så äter jag en vit krita.

    Johar Bendjelloul

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det har kommit fram en del nya namn också så jag känner inte riktigt att jag är färdig med den viktorianska tiden. visst får det bli vit krita. färre tillsatser

      Radera
  9. Svar
    1. ja, det tycker jag. hennes svar till farbror Melker är obetalbara!

      Radera