onsdag 18 januari 2023

Veckans kulturfråga v. 3 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 3 2023: Vilka tunna böcker vill du lyfta fram

Löpa varg av Kerstin Ekman är en tunn mycket innehållsrik bok av ett slag en sällan träffar på. Kerstin Ekmans språk är oefterhärmligt; hennes känsla för naturen är unik och hon är psykologiskt trovärdig vad det gäller karaktärsskildringen.

Galatea. A short Story ligger oläst i min läshög; 56 sidor. Författaren Madeline Miller har tidigare skrivit The Song of Achilles och Kirke och dem tyckte jag mycket om så det finns ingen anledning att tro att jag kommer att tycka mindre om Galatea.

Paradis av Sara Villius har jag nyligen läst men ännu inte skrivit om. Det är en fristående fortsättning på hennes förra roman, Madonna som kom 2019 och som jag också tyckte mycket om. Sara Villius skriver sparsmakat och enkelt och träffar så rätt.

14 kommentarer:

  1. Älskar Hunden av Ekman och ska definitivt läsa om vargen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska läsa Hunden. du kommer att gilla Löpa varg

      Radera
  2. Har läst Ekman - man blev ju nästan tvungen ... Dina andra har jag inte läst vad jag kan minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. om du hade läst dem hade du nog kommit ihåg dem för de är väldigt nya

      Radera
  3. Löpa varg fick jag i julklapp. Jag ser fram mot att få läsa den.

    SvaraRadera
  4. Ekman borde jag verkligen ta tag i och jag är väldigt nyfiken på Miller också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekman är verkligen värd läsning på väldigt många sätt. jag är också nyfiken på Miller

      Radera
  5. Löpa varg tyckte jag om. Galatea var jag på väg att klicka hem senast jag shoppade loss, jag vet inte varför jag inte kom till skott. Jag tyckte ju så mycket om de två andra och är generellt väldigt förtjust i grekisk mytologi. Madonna har jag på läslistan men den nya kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Madeline Miller är bra. jag föll för frestelsen och klickade hem den när jag ända skulle köpa julklappar. Villius är väldigt läsvärd

      Radera
  6. Tyckte mycket om Löpa varg! Dina andra böcker har jag inte läst, men flera står på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpa varg är verkligen bra. Villius tyckte jag också mycket om

      Radera