onsdag 4 januari 2023

Spöket

Aase Berg förnekar sig aldrig. Hon känns väldigt väl igen i den senaste boken, Spöket. Olyckligt kär i djur. Hon  berättar om djur hon mött genom livet. Spöket är en älskad hund som vandrat vidare. Spöket var duktig på nätverkande och arbetade undercover. Hon visste allt om människors maktspel och förtvivlan. Aase Berg har stora kunskaper om djur och det intresset delar hon med maken  Fredrik Sjöberg som bl. a. är författare (också mycket roande) och biolog. De bor på en ö i Stockholms skärgård. Aase Berg hävdar att en aldrig kan påstå sig vara vän med ett djur eller förstå det fullt ut. En kan möjligtvis vara medgångare (Derrida: mitgehen). Flockdjur och rovdjur kan en inte lita på. Ta till exempel världens farligaste djurparksdjur späckhuggaren Tilikum som plötsligt och oprovocerat dödar sin tränare. Katten har tre ansiktsuttryck och fyra känslor och nördhumor. Katten spelar anpassning medan hunden är domesticerad. Hunden och hästen har humor men inte vargen. Katten och bläckfisken har samma mentalitet. De kan leka och interagera med människan. Hon rekommenderar filmen Bläckfisken och jag. Aase Berg bjuder också på en del personhistoria som när Fredrik och hon åker till Hornborgasjön för att se på tyskar som ser på tranor. När hon får synbortfall på ena ögat köper Fredrik en speciell liten kikare till henne så att hon kan kika på lommarna i sjön. Aase Berg älskar hästar och berättar att en inte ska se hästen i ögonen utan närma sig den i zick-zack och sedan dela andningsluft med den. Spöket roade mig avbrutet och ett och annat har jag lärt mig också. Jag ska inte säga vad jag tycker om omslaget. Det behövs inte.

Titel: Spöket

Författare: Aase Berg

Förlag: Kaunitz-Olsson

Tryckår: 2022

Antal sidor: 302

2 kommentarer:

  1. något för hundägare, fin bok, trodde du hade läst denna

    SvaraRadera
  2. jag hade en smakebit ur den och jag läste ut den för ett par veckor sedan men jag har inte haft något inlägg här tidigare

    SvaraRadera