söndag 15 januari 2023

En smakebit på søndag

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

" Men det är framför allt en annan sida hos Victoria Benedictsson som Key ger utrymme i sin biografi, nämligen hennes syn på arbete. Ernst Ahlgren "har förhärligat arbete öfverallt, men ingnstans så som i Fru Marianne, en bok som hon diktat mindre till kärlekens än till arbetsglädjens ära." En av de allra viktigaste händelserna i Benedictssons liv var när hon kunde iordningställa ett eget rum (man påminns på nytt om Virginia Woolfs uttryck): "Att ega ett värkligt skrifrum, ett rum med bokhyllor, hvilsoffa, matta och taklampa, men först och sist ett riktigt skrifbord, hade hos henne varit en så stor önskan, att dess uppfyllelse tycktes henne drömlikt härlig - för en tid."

Från sidan 291 i Ellen Key. En europeisk intellektuell av Ronny Ambjörnsson

25 kommentarer:

  1. Måste erkänna att jag inte alls känner till denna Ellen Key.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en intressant dam som jag inte vet särskilt mycket om heller

      Radera
  2. Så intressant! Jag skulle vilja läsa mer biografier, särskilt om klassiska kvinnor, men lyckas inte få till det. Kanske tema för utmaning ngn gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja verkligen tema för utmaning! det finns så många fantastiska kvinnor som inte fått så mycket utrymme

      Radera
  3. Tack för smakebiten, kände inte till denna bok

    SvaraRadera
  4. Ellen Key skulle jag gärna läsa om, så tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Känner inte till författarinnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellen Key hade stor betydelse på många områden. jag vet för lite om henne

      Radera
  6. nyfiken på Ronny Ambjörnssons bok, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  7. Det närmaste jag kommer Ellen Key är att jag bott på hennes gata, Ellen Keys gata i Fruängen i Stockholm! Dessa kvinnliga svenska pionjärer är sorgesamt förbigångna av mig. De som uppmärksammats med dokumentärer på teve brukar jag dock titta på med nöje. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är väldigt intressanta dessa kvinnor. beundransvärda, skulle en kunna säga. ja ska kolla dokumentäravdelningen på TV

      Radera
  8. Jag har läst lite Ellen Key när jag läste genusvetenskap men bara utdrag. Vi hade bl.a. Ronnys dotter Fanny som lärare då!

    SvaraRadera
  9. Jag skulle gärna vilja ha "ett värkligt skrifrum".

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag trodde att du hade ett värkligt skrifrum, Robert. annars tycker jag att du ska kräva det

      Radera
  10. Tack för smakbiten! Lite halvjobbigt att läsa gammalstavning. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. gammalstavning stör mig inte så mycket. det är i alla fall inte frakturstil

      Radera
  11. Ingen bok för mig som tycker att det räckte med att arbeta hårt hela livet. För det år nåt man får göra om man ska driva ett eget litet företag...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  12. delat arbete och arbetsglädje tänkte hon sig. alla kvinnor skulle kunna vara intresserade av Ellen Keys (1949 - 1926) idéer från början av 1900 - talet. vackrare vardagsting ville hon också ha. testa henne!

    SvaraRadera