onsdag 2 februari 2022

Veckans kulturfråga v. 5 2022

enligt O: Veckans kulturfråga v. 5 2022: Vilka böcker ser du fram emot att läsa i vår?

Skuggdansaren av danska Sara Omar har jag väntat länge på. Den har varit annonserad minst ett år men nu väntas den komma i april.  Vi är i Kurdistan 1994. Frmesk, som vi mötte i Sara Omars förra roman, Dödstvätterskan,  har slutat prata och äta. Hon ritar våldsamma teckningar och lemlästar sina dockor. 

Den udda kvinnan och staden av Vivan Gornick . Vivian Gornick är författare och feminist. Nyligen kom hennes biografi från 1987 Starka band där historien om en mor och en dotter som älskar att hata varandra berättas. I den andra delen av Gornicks memoar, Den udda kvinnan och staden, är hon framme vid 2015 och författaren är 80 år.

Min är hämnden av Marie N´Diaye är på samma gång en psykologisk thriller och samhällsskildring. Marie N´Diaye har redan nämnts i nobelprissammanhang och det vore inte fel. Av N´Diaye har jag tidigare läst Ladvine och Tre starka kvinnor

Siemensrullen av Håkan Andersson. För länge sedan blev jag väldigt förtjust i författarens roman Breven som kom ut 2004. Han har sedan skrivit flera romaner som fått fina omdömen men inte nått den stora läsekretsen. 

12 kommentarer:

  1. tack för intressanta tips, tur att vi har bibliotek!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen! vad skulle en ta sig till annars?

      Radera
  2. På samma gång en psykologisk thriller och samhällsskildring låter riktigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju faktiskt så att en del av spänningslitteraturen även innehåller värdefull samhällsskildring. jag brukar gilla det

      Radera
  3. Thriller är aldrig fel. Bookie är en bokprenumeration, kolla på min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, ibland behövs det en thriller eller två. ska kolla upp det där med Bookie. tyckte att jag tittade på din sida. jag tittar igen

      Radera
  4. Svar
    1. det är väl bra? då kommer du att bli glatt överraskad. kanske?

      Radera
  5. Tack för dina tips! Måste verkligen läsa något av Marie N´Diaye. Det har jag tänkt att göra sedan debuten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ladivine gjorde ett starkt intryck på mig. Tre starka kvinnor är också bra

      Radera
  6. Sara Omar har jag missat helt. 'Starka band' har jag läst gott om och sparat ner på Storytel. Av N'Diaye har jag bara läst Tre starka kvinnor. Tänkt att jag borde läsa Ladivine eller någon av de andra som finns på Storytel. Håkan Andersson kände jag inte till, får kolla upp. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dödstvätterskan var mäktig. Jag tyckte att Ladivine var starkare än tre starka kvinnor. nobelpriset åt NDiaye. det är så många år sedan jag läste breven och var jätteförtjust. ska se om jag hittar den på något antikvariat

      Radera