tisdag 15 februari 2022

Tisdagstrion v. 7 2022: Framtidsskildringar

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 7: Framtidsskildringar

1. Is av Anna Kavan. Is kom ut första gången 1967 och föreligger nu i nyutgåva på Modernista förlag i översättning av Disa Törngren som också gjorde den första översättningen till svenska 1977. Is handlar om tiden efter en kärnvapenkatastrof som utlöst en istid. Isen väller fram och vållar extrem kyla, hungerkravaller, laglöshet, terrorism och flyktingkris. Huvudperson i denna arktiska mardröm är en ung namnlös spröd flicka med skimrande platinablont hår.

2. Minnet av vatten av Emmi Itäranta. Romanens huvudperson är temästarens dotter Noria som går i lära hos sin far och också invigs som temästare en tid innan fadern dör. Det har varit oljekrig och och den globala uppvärmningen har förändrat världen dramatiskt. Kina har tagit makten över Europa, så även över Skandinaviska unionen. Vatten är en bristvara.

3. De förlorade minnenas ö av Yuko Ogawa. På en namnlös ö sprider sig glömskan som en epidemi. Saker har börjat försvinna från ön, och strax därpå även ur männi­skors minnen. En dag finns det inte längre några fåglar, en annan inga mera rosor. Men för ett fåtal lever minnena kvar, och för dem är tillvaron skräckfylld: de vet att den hemliga polisen kan få även människor att försvinna. Står på läslistan.  

24 kommentarer:

  1. Minnet av vatten var jag nyfiken på när den kom. Sedan har den försvunnit ur minnet. Bra att jag påminns ibland 🙂

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. jag ska ha ett gammalt ex på originalspråket som jag inte hittar just nu

      Radera
  3. De förlorade minnenas ö vill jag väldigt gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. tror jag. den verkar lite hemsk

      Radera
  4. Tre för mig okända. Den japanska låter intressant, men otäck ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är intressanta alla tre. jag bävar också för den japanska

      Radera
  5. Inte läst någon av böckerna men vattenbruken och De förlorade minnenas ö har jag i läslistan. Is blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Itäranta är verkligen mycket bra. Is är en modern klassiker tror jag en kan säga

      Radera
  6. Jag har inte läst någon av dem, men de verkar intressanta.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av dina men är nyfiken på alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de tvåkan jag gå i god för och den tredje är jag väldigt nyfiken på

      Radera
  8. Den sistnämnda låter intressant

    SvaraRadera
  9. De förlorade minnenas ö vill jag också läsa! Minnet av vatten tycker jag mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnet av vatten sitter kvar på något sätt. De förlorade minnenas ö blir nog bra också

      Radera
  10. Åh, Is har jag haft på läslistan länge. Hoppades kunna klämma den det år jag läste två andra 'Is', men jag hann inte. Minnet av vatten är en favorit. Ogawas väntar i hyllan.

    SvaraRadera
  11. Den enda jag har läst av dessa är Minnet av vatten. Is har jag tänkt läsa, men har inte hört talas om De förlorade minnenas ö.

    SvaraRadera
  12. Jag har aldrig läst någon av dina böcker men de verkar vara väldigt intressanta. Jag får lägga dem på minnet.

    SvaraRadera
  13. Minnet av vatten har jag läst och den sista där trion är jag nyfiken på.

    SvaraRadera