tisdag 8 februari 2022

Tisdagstrion v. 6 2022

 

Ugglan och boken v. 6: A, B, C (en boktitel eller författare på varje bokstav)

1. Arktiska nätter av Giles Blunt . Den kanadensiske författaren Giles Blunt har äntligen kommit utmed en ny kriminalroman, Arktiska nätter, med radarparet John Cardinal och Lise Delorme. Det har gått en del år sedan Cardinals hustru, Catherine, dog. Utan att på något sätt ha glömt förefaller det som om Cardinal har lyft sig en bit ur sin stora sorg. Det är kallare än någonsin i Arktiska nätter. Det är nästan alltid vinter och obarmhärtig kyla i Algonquin Bay, Blunts fiktiva kanadensiska miljö.

2. Broarna av Sebastian Johans. Broarna handlar om emigrationen från Åland till Amerika i början av 1900 - talet. En följer syskonen Carl, Harry och Aina på deras resa. Carl är äldst och känner ansvar för sina yngre syskon. Han får snart arbete vid brobyggen och trivs utmärkt både med arbetet och New York. Han utmärker sig i arbetet och stiger i graderna..

3. Cykelbudet av Anders Teglund. Anders Teglund, frilansande kulturarbetare och pianist, drabbas som så många andra kulturarbetare av pandemin. Arbetena bokas av och uteblir och Anders Teglund behöver pengar. Han gillar att cykla och tar tjänst som cykelbud i budföretaget Foodora. Om sitt arbete på Foodora har han skrivit boken Cykelbudet. Genom Anders Teglund får en en inblick i ett mycket främmande arbetsområde; hur allt går till alltifrån beställning, avhämtning, på väg och avlämning.

38 kommentarer:

  1. Hr hört talas om cykelbudsboken, låter faktiskt intressant. En sorts modern arbetarlitteratur???

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut arbetarlitteratur. mycket intressant. och välskrivet

      Radera
  2. snygg trio, inte läst dessa, men om Cykelbudet i Göteborgs-Posten, ganska mycket debatt

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen bra skriven. och ett bra tidsdokument

      Radera
  3. Jag har första delen i Giles Blunt oläst i hyllan. Någon gång ska jag läsa den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är så fascinerad av den här iskalla miljön som är så väl beskriven

      Radera
  4. Av Blunt har jag läst någon annan bok för länge sedan. De andra två kände jag inte till.

    SvaraRadera
  5. Nya böcker för mig tack för tips

    SvaraRadera
  6. Cykelbudsfirma känner jag till men har inte läst. Gilles Blunt vill jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Giles är väl värd en titt. det är ångt mellan hans böcker

      Radera
  7. Hört mycket bra om Cykelbudet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. med all rätt. den har mycket att berätta. på ett vackert språk

      Radera
  8. Cykelbudet vill jag verkligen läsa. Skriver upp den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag. den är något speciellt!

      Radera
  9. Broarna verkar väldigt intressant. Tack för boktips :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Broarna blev inte för inte nomerade till Nordiska rådets litteraturpris

      Radera
  10. Cykelbudet har jag hört talas om flera gånger nu

    SvaraRadera
  11. Broarna och Cykelbudet finns nersparade på Storytel. Och om en bok har 'arktiska' med i titeln, så måste den ju kollas upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är fruktansvärt kallt i den här boken

      Radera
  12. Jag har läst de andra delarna i serien om John Cardinal. Ska kolla upp Arktiska nätter.
    Cykelbudet låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Cardinal. har även sett filmatiseringar. Cykelbudet är verkligen intressant. och välskriven

      Radera
  13. Giles Blunt har vi i hyllan här hemma, men de andra tre kände jag inte till.

    SvaraRadera
  14. Arktiska nätter skulle jag gärna vilja läsa! Gillar inte att frysa, men läser gärna om kalla och karga platser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ju så är det. en läser gärna om det som ligger långt ifrån en. kallt och kargt; bergsbestigningar och ubåtsdramatik

      Radera
  15. Cykelbudet är jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen riktigt bra. intressant ämne och välskriven

      Radera
  16. Tre okända titlar för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera