tisdag 30 november 2021

Tisdagstrion v. 48 2021: Tunna böcker


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 48: Tunna böcker 

1. Huset på Saint Pauls väg av Lise Tremblay 95 s. Romanen handlar om en författare som gör upp med sin barndom och framför allt sin våldsamma mor, som präglat hela familjens liv. Nu ligger modern inlagd på psykiatrisk klinik i det vita rummet som dottern/författaren besöker. Dottern, som är i femtioårsåldern, inser att modern inte skrämmer längre.

2. Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman 40 s. Den handlar om en kvinna och hennes upplevelse av en instängd tillvaro som maka och mor. Hon är deprimerad, men hennes man, som är läkare, tar inte hennes tankar och känslor på allvar. Hon har inget att vara missnöjd med, tycker han. Hon vill skriva och Den gula tapeten är hennes dagbok. Den gula tapeten i hennes sovrum i sommarhuset blir till slut riktigt obehaglig. Kvinnan känner sig som om hon bodde bakom den. En feministisk klassiker.

3. Silke av Alessandro Baricco 119 s. En liten pärla till roman! Hervé Joncourt är 32 år. I stället för den militära  bana  familjen planerat åt honom handlar han med silkesmaskar. Hans yrke för honom ut på upprepade resor till världens ände vilket i det här fallet är detsamma som Japan.   

21 kommentarer:

  1. Den gula tapeten känner jag igen. Har för mig att någon har skrivit om den. Kanske var det du 🙂

    SvaraRadera
  2. Jag gillade verkligen Den gula tapeten. Den sa väldigt mycket på väldigt få sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör den. svårskildrade saker dessutom

      Radera
  3. intressant trio, tack för tipset för Tremblay

    SvaraRadera
  4. Den gula tapeten läste jag i våras. En märklig, men intressant, berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gula tapeten är en feministisk klassiker vid det här laget. skildrar ett svårt tillstånd

      Radera
  5. Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Den gula tapetet läste jag i skolan om jag minns rätt. Tyckte om den.

    SvaraRadera
  7. Tack för intressanta tips. Har inte läst dem.

    SvaraRadera
  8. Gör ett nytt försök att kommentera

    SvaraRadera
  9. Dåså. Jag har inte läst någon av böckerna men Silke och Den gula tapeten finns i min läslista.

    SvaraRadera
  10. Den gula tapeten känner jag stor lust att läsa!

    SvaraRadera
  11. Jag gillade verkligen Den gula tapeten. Så mycket under ytan.

    SvaraRadera
  12. Jag känner inte igen någon men eftersom de är tunna är det inte omöjligt man läser någon.

    SvaraRadera
  13. Den gula tapeten blev jag nyfiken på. Fast den verkar hemsk.

    SvaraRadera
  14. Din första känner jag inte till, de andra har jag läst. Blev inte så tagen av Gula tapeten, och när det kommer till Baricco tycker jag bäst om hans 1900.

    SvaraRadera
  15. Trembleys har jag inte läst, däremot två andra av henne. Trodde att hon bara givit ut tre böcker på svenska, men inser nu att det måste vara fler. Ugglan har ju ytterligare en med. Den gula tapeten har jag velat läsa jättelänge. Missade den när den gick som radioföljetong.

    SvaraRadera
  16. Gillar alla dina tre! Är faktiskt väldigt förtjust i tunna böcker utan en massa överflödig utfyllnad.

    SvaraRadera
  17. Den gula tapeten minns jag att jag läste i gymnasiet och tyckte mycket om. Silke läste jag vid ungefär samma tidsperiod och var inte lika förtjust.

    SvaraRadera