fredag 26 november 2021

Fem en fredag v. 47 2021: Kvalitet

 elisamatilda: Fem en fredag v. 47: Kvalitet

1. Vad slösar du tid på?
TV - serier. 
Ju fler avsnitt desto bättre. Helst ett om dagen
 
 
2. Vad slösar du pengar på?
Böcker. Fast det känns inte som slöseri
 
3. Har du gjort något fynd på sistone?
The Penguin Book of Christmas Stories
 
4. Vad har du hemma som håller år ut och år in?
Min stora höga, smala kaffekopp som numera är ensam kvar. 

5. Vad tummar du aldrig på?
Julklappsböcker åt alla

26 kommentarer:

  1. ett tv-program om dan tycker jag är ganska lagom, tycker inte det är slöseri med tid, bokfynd är alltid trevligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag menar att en inte ska behöva vänta i en vecka på nästa avsnitt. bokfynd är toppen!

      Radera
  2. Jag lyssnar ju på böcker nuförtiden så jag kan inte göra bokfynd. Men det är mysigt att äga en massa böcker ändå, sen förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag lyssnar också en del. men vissa böcker ill en ha i handen

      Radera
  3. Julklappsböcker åt alla är en jättebra princip - som jag tyvärr tvingats överge. Svärdottern läser ytterst sparsmakat, Sonen läser nästan inte alls längre - från att ha varit en veritabel bokslukare. Så sorgligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var ju tråkigt. det är ett nöje i sig att välja rätt bok åt var och en i familjen.

      Radera
  4. Jeg husker jeg alltid fikk julehefter av min bestefar til jul når jeg var liten og han fortsatt levde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det fanns något som hette Flickornas julbok förr i tiden. ofta var det en blond vacker sjuksköterska i förgrunden och en mörk, stilig läkare i bakgrunden

      Radera
  5. Åh så fiffigt att ge julklappsböcker åt alla, ska nog ta och fundera på det!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. julklappsböcker måste alla ha! jätteroligt att försöka tänka ut rätt bok till rätt person. trevlig helg du också!

      Radera
  6. Böcker är en jättebra present, både att ge och få. Det är svårt att köpa saker till andra nu för tiden. Alla har allt Jag brukar köpa upplevelsepresenter. Det blir oftast uppskattat. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst har alla allt och mer därtill. men böcker gillar hela familjen. upplevelsepresenter är ju också utmärkta gåvor. trevlig helg till dig också!

      Radera
  7. TV-serier gillar jag också. Längtar efter Shetland. Tycker det visas alltför få bra tv-serier. En bok i julklapp kan aldrig gå fel.
    Och så håller jag tummarna att din favoritkopp får hänga med ett bra tag till:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag får leta ordentligt efter bra serier. vill inte ha skräck, fantasy, utomjordingar, Sf, zombies o. dyl. jag vet inte vad jag ska ta mig till om min sista höga smala kaffekopp går sönder?😩

      Radera
  8. Svarade samma på första frågan. Jag tycker att det känns som att det ”borde” finnas bättre saker att göra med sin tid, men ibland måste man bara sitta i soffan och dega. Komma bort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är faktiskt avkoppling och nedvarvning och det måste en ha

      Radera
  9. Böcker som julklappar är bra, får/köper dock sällan böcker sen jag började jobba med det. Upplevelser som present brukar det bli en del och det är trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vist är det fint med upplevelsepresenter. men det är något speciellt med julklappsböcker

      Radera
  10. Böcker, det är aldrig fel eller hur. Mina bonusbarnbarn får några i sina adventskalendrar o även julklapp. Försöker hitta både svenska och engelska då barnen är tvåspråkiga. Den bok du hittat - gillade titeln :) Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. jätteroligt med barn som gillar böcker. det gör mina barnbarn ocksåjag gillade titeln och granarna

      Radera
  11. TV-serier, där är vi helt olika. Mini-serier 3-5 avsnitt kan jag gilla men är de längre tröttnar jag nästan alltid. Men samtidigt innebär ju en serie att du hinner lära känna personerna i serien ordentligt. Game of Thrones tröttnade jag aldrig på, men det är nog den enda serie jag gillat riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag klarar även kortare serier. i en längre serie hinner dock de olika karaktärerna bli personer. GoT har jag inte sett. den kanske vore något?

      Radera
  12. Här är en till sim gillar TV-serier. Fast jag får välja noggrant, min kära lilla gubbe hatar serier och visserligen sitter han ofta i sitt musikrum och då kan jag frossa lite på dom jag spelat in - men jag hinner inte med alla.
    TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. maken ser gärna serier också. men en hinner inte med allt. jag gillar att se flera avsnitt i sträck. trevlig helg!

      Radera
  13. Trots det enorma utbudet med tv-serier hittar jag sällan några riktigt bra på mina kanaler. Men nu tittar jag på danska Livvakterna, men ett avsnitt om dagen, nej det blir snarare ett i veckan! Min dotter gillar att se serier med många säsonger, plöjde nyligen igenom 18 säsonger av Greys anatomy....

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag har också svårt att hitta. titlarna säger inte ofta så mycket. försöker läsa tips i dagstidningarna. Livvakterna tänkte jag se om jag hittar den serien någonstans

      Radera