tisdag 7 september 2021

Tisdagstrion v. 36 2021: Pojkar, grabbar & män

 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 36: Pojkar, grabbar & män

1. Dödgrävarens pojke av Åke Wassing kom ut 1958. Det var författarens debut Det är en självbiografisk berättelse om pojken Björn som växer upp under eländiga förhållanden. Jag läste den för länge sedan, långt innan jag hade en blogg, men jag minns den dystra stämningen och den stackars Björn som egentligen var bondpojke men fick växa upp på fattighuset.

                                           Bild: Wikipedia
 2. Vi spelade kula på torget en dag,

en liten folkskolegrabb och jag.

Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.

Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.

Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.

Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.

Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.

Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.

Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var.

Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.

Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.

Spela kula av Sten Selander


3. Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid.
Miljön är Hollywood och diverse filmbolag där. Konkurrensen är stenhård och alla gör sitt bästa för att synas med rätt personer vid rätt tillfälle. Rika personer strävar efter att bli ännu rikare. Att arbeta på sin egen ökande rikedom är aldrig tråkigt

20 kommentarer:

  1. Evelyn Hugos sju äkta män är den enda jag har läst i din trio (eller ja, rent tekniskt så har jag ju läst Spela kula nu, också).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spela kula "läste" jag ganska tidigt i livet. min morfar brukade citera den

      Radera
  2. Å vad härligt med Selanders dikt!
    Boken om Evelyn Hugo hade vi mycket intressanta diskussioner om i bokklubben. Jag tyckte den var underhållande och överraskande bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selanders dikt tycker jag om. jag var också mera positiv till Evelyn Hugo än jag trodde att jag skulle vara

      Radera
  3. Den första kände jag inte till. Sången, åh! Den har jag skrålat mången gång med min falska stämma. Och sista har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visste inte att Spela kula var tonsatt!måste leta upp den

      Radera
  4. Där fick du med alla varianterna. Jag har inte läst någon av böckerna, men dikten känner jag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spela kula känner nog de flesta till. Wassing har nog fallit i glömska ganska mycket. men den fanns i utgivning av En bok för alla om jag inte minns fel

      Radera
  5. Min man hyllar Wassing. De är från Enköping båda två. Vet att min mamma läste, jag har inte gjort det. Känslan i den där dikten går lätt att känna igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att min morfar citerade Selanders dikt när jag var liten. det är en så väldigt bra dikt och visst kan en känna igen känslan

      Radera
  6. passande pojkar och män, läst den sista, annorlunda twist

    SvaraRadera
  7. Evelyn Hugos sju äkta män har jag i min trio. Jag tyckte om dikten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den dikten fin. den har jag burit med mig länge. och Scylla berättade ju att den är tonsatt också vilket jag inte visste

      Radera
  8. Den sista står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan vara bra att ha vid rätt tillfälle.
      en vet inte riktigt när det inträffar

      Radera
  9. Evelyn Hugos sju äkta män har jag inte hunnit läsa ännu, men den står här hemma i hyllan. Gillar också dikten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte riktigt varför jag läste den. var egentligen inte så jättesugen. men jag blev positivt överraskad

      Radera
  10. Evelyn Hugos sju äkta män tyckte jag var riktigt bra!

    SvaraRadera