söndag 26 september 2021

En smakebit på søndag

" Två händelser, till synes utan samband,  föregick återkallandet av mr George Smiley från hans tvivelaktiga pensionering. Den första tilldrog sig i Paris under den kokande månaden augusti då parisarna av tradition överlåter sin stad till det glödande solskenet och turistbussarna. En av dessa augustidagar - den fjärde och exakt klockan tolv, för en kyrkklocka klämtade och en fabriksvissla hade just hunnit före den - i ett quartier som en gång varit välkänt för sin stora andel fattiga ryska emigranter steg en kortväxt rund kvinna i femtioårsåldern med shoppingväska i handen ut från mörkret i ett gammalt varuhus och gick med sin vanliga energi och målmedvetenhet bort längs trottoaren mot busshållplatsen. Gatan var grå och smal med tillstängda fönsterluckor och några små hotels de passe och mängder av katter. Av någon anledning var det en en egendomligt fridfull plats. Varuhuset hade hållit öppet under semestern eftersom man sålde färskvaror. Den avgasfyllda hettan som inte rördes av den minsta vinfläkt steg upp mot henne likt värmen från en varmluftskanal men det fanns inga spår av irritation i hennes slaviska ansikte."

Från sidan 7 i Vinnare och förlorare (Smileys people) av John le Carré i översättning av Sam J Lundwall, 1969


Söndagsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridteresepå den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. Jag gissar att jag måste ha läst någon av de här böckerna för när jag såg namnet George Smiley så visste jag vem författaren var. Men jag har inget som helst minne av vilken i så fall, eller ens när.

    SvaraRadera
    Svar
    1. George Smiley känns som om han ingår i bekantskapskretsen

      Radera
  2. släpade hem en le Carré från antikvariatet i veckan, blir väl läst nån dag, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hittade den här i sommarhuset och gillade stilen, så den läser jag nog

      Radera
  3. John le Carré är en favoritförfattare och alla hans böcker om Smiley som jag har är lästa många gånger. Dessutom så kom det en fantastisk engelsk TV-serie för många år sen (30?) som vi har inspelad på video (och fortfarande har en videouppspelare kvar för att kunna se den) med Sir Alec Guinness som Smiley. En fantastisk skådis.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spionen som kom in från kylan har jag sett många gånger och även ett par andra filmatiserade titlar. Sir Alec var en underbar skådespelare. perfekt som George Smiley

      Radera
  4. Jag vet inte om jag läst något av författaren, men det var en mysig smakbit i lunkande takt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är väldigt bra. och även filmatiseringarna av dagböckerna

      Radera
  5. Vet inte om jag har läst något av författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Intressant smakbit. Jag har läst någon bok av Le Carré för många många år sedan

    SvaraRadera
  7. Jag är ju ingen deckarläsare men denna författares namn är välbekant. Tack för smakbit, njut av en solig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. John le Carré var lite utöver det vanliga. spionromaner är ju annorlunda än deckare

      Radera
  8. Tack för smakebiten, jag känner till författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han var nog känd även av dem som inte läste honom

      Radera
  9. jag har sett flera filmatiseringar av Le Carrés böcker och jag tycker att de är jättebra, men jag har väldigt svårt att förstå hur saker och ting hänger ihop. passar nog inte

    SvaraRadera
  10. Smakbiten var fin, men jag tror inte jag läst något av honom.

    SvaraRadera
  11. Da lærte jeg at jeg ikke skal reise til Paris i august! :-) Jeg har ikke vært i Paris og har veldig lyst til å reise dit!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har varit i Paris en vår för länge sedan. åker hellre till England

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Har läst några böcker av Le Carré, men det var ett tag sedan nu.

    SvaraRadera