söndag 12 september 2021

En smakebit på søndag v. 36 2021

"Brittsommar kallade stockholmarna den. De varma soliga dagarna som kom i början av oktober. I Kapernaum välkomnades samma dagar som fattigmanssommar efter fabriksmänniskorna likt grävlingen bunkrade vad skogen gav till vinterförrådet. Greta överfölls av skyfallet och skyndade stegen fram genom Gamla stan. Bullret cirkulerade bortom Djurgården. Åskans oroliga flammor och ljussken syntes på himlen.  Blixten saxade över Gröna lund. Utanför Kungliga Operan på Gustav Adolfs torg stod svartlackerade bilar parkerade. På andra sidan vattnet låg Kungliga Slottet inbäddat i byggställningar det också. Bussen och bilarna vek in på Norrbro. Spårvagnen kom gnisslande från Kungsträdgården. Svettig och genomblöt kastade hon sig in under taket. "Enkronasbiljett, tack". Maskeradbalen. Hon skulle se Maskeradbalen." 

Från sidan 30 i Londonflickan av Susanna Alakoski.

En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

26 kommentarer:

  1. denna är jag ju nyfiken i, Alakoski kan sin historia

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det kan hon. om jag förstår saken rätt bör en läsa Bomullsängeln först

      Radera
  2. Så boken handler ikke om London i det hele tatt? Stockholm er fin også, men akk jeg savner mine årlige turer til London, og i november er det dags :) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jodå! Greta nöjer sig inte med Stockholm. hon far till London också. lyckliga du som ska fara till London

      Radera
  3. Känner ju till Alakoski, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst de senaste men jag läste Svinalängorna och Håpas du trifs bra i fengelset

      Radera
  4. Jag har tänkt läsa något av henne ända sedan jag var på en biblioteksträff när hon pratade om sina böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är trevlig på sina författarbesök. och hon är lättläst

      Radera
  5. Har läst Svinalängorna men sen blev det inte fler böcker av Alakoski. Smakbiten var fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kvinnohistoria är alltid intressant och det är ju det som är ämnet i alla hennes böcker

      Radera
  6. Fint utdrag. Jag ska erkänna att jag inte ens läst Svinalängorna. Jag började men avbröt när de skulle ha ihjäl kattungar; jag var inne i en extra känslig period då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag det där med att ha ihjäl kattungar har jag svårt för också. men hennes sätt att skriva kvinnohistoria gillar jag

      Radera
  7. Smakbiten får mig att tänka på det gamla uttrycket "nu blir det fest i Kapernaum". Jag undrar om någon säger så nu för tiden ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jodå. det används. jag skulle själv kunna säga det

      Radera
  8. Har läst Svinalängorna och Hopas du trifs bra i fengelset av författaren. Kanske ska prova denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror kanske att en ska läsa Bomullsängeln först om rätt ska vara rätt.

      Radera
  9. Har läst Svinalängorna och tänkt läsa första Bomullsängeln först sen så får jag se om jag även läser denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag upptäckte också att Bomullsängeln är först

      Radera
  10. Aha, detta är fortsättningen på Bomullsängeln? Den har jag läst och tyckte den var tillräckligt bra för att läsa fortsättningen. Tack för påminnelse och smakbit

    SvaraRadera
  11. Det kan mycket väl hända att jag läser den här, Bomullsängeln läste jag i alla fall.

    SvaraRadera
  12. Londonflickan är ju fortsättning på Bomullsängeln så det passar ju bra

    SvaraRadera
  13. Bara läst Svinalängorna av Alakoski, och den där titeln kände jag inte till.

    SvaraRadera
  14. Den där boken har jag sett och är lite nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte läst Bomullsängeln men det borde jag nog göra

      Radera