tisdag 12 maj 2020

Tisdagstrion: Bäst hittills i år

Ugglans & Bokens tisdagstrio v. 20: Bäst hittills i år.

Den besvärliga Elin Wägner av Ulrika Knutsson
Ulrika Knutson har skrivit en väldigt lättillgänglig och entusiasmerande biografi om Elin Wägner, journalist, författare, radikalpacifist, kvinnosakskvinna och mycket tidig miljöaktivist. Jag ler när jag tänker på hur EW och hennes väninna Flory Gate cyklade omkring i Småland och läxade upp bönder.


Flickornas tystnad av Pat Barker
En fantastisk roman som tilldrar sig under trojanska kriget. Akilles slavinna Briseis är berättare. Kvinnornas villkor under krig är naturligtvis ännu sämre än under fredstid. Kommer inom kort att skriva mer om mina intryck av den här romanen.

Dimma av Ragnar Jónasson
är  egentligen första delen i trilogin om kriminalpolisen Hulda Hermannsdóttir. Det är julafton 1987. Snön vräker ner utanför Erlas och Einars ödsligt belägna hus på östra Island. Einar är född på gården men Erla kommer från Reykjavik och hon vantrivs med isoleringen och mörkret. Hon har från första stund arbetat för att dottern Anna ska komma ut och bort. Just denna julafton kommer en främmande man till Erlas och Einars hem. Han säger sig ha varit på jakt med två kamrater men kommit ifrån dem i snöstormen. Erla är mycket misstänksam. En jägare utan bössa?

27 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Barkes bok är jag nyfiken på, Ragnar Jónassons trilogi är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pat Barker är väldigt bra, men det är en tid sedan jag läste något av henne

      Radera
  3. Den isländska deckaren vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  4. Biografin över Elin Wägner är jag intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt tilltalande. men jag gillar både Ulrika Knutsson och Elin Wägner

      Radera
  5. Så Dimma är så bra? Då får jag nog se till att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte det. tycker absolut att du ska läsa den

      Radera
  6. Var Dimman så bra? Då kanske jag ska läsa (tyckte lite olika om de två jag läst). Knutssons bok verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gilla Hulda Hermannsdóttir. tror att den här delen var bäst. Ulrika Knutsons bok om EW är som att läsa en roman

      Radera
  7. Dimma blir jag nyfiken på att läsa, har nog aldrig läst en isländsk deckare förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har jag. men Ragnar Jonasson är lite mörkare än de jag läst tidigare

      Radera
  8. Dimma var väldigt nära att hamna på min trio också, var nog närmast utanför prispallen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väggen slår nog det mesta. men visst är Dimma bra

      Radera
  9. Jag vill läsa alla i din trio! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  10. Dimma har jag i hyllan och den skall nog läsas snart. Första boken är jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, läs Den besvärliga Elin Wägner! en kan läsa den som en roman

      Radera
  11. Flickornas tystnad har jag faktiskt inplanerad nu i maj, det verkar ju lovande att du har den med här. Boken om Elin Wägner vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skriver om den imorgon. den är mycket bra. Wägner också

      Radera
  12. Flickornas tystnad vill jag läsa, och nog måste jag läsa tredje boken (eller första då) om Hulda Hermansdottir också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det tycker jag. de har ju kommit ut i underlig ordning de där böckerna om Hulda

      Radera
  13. Den mittersta är jag lite nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs den! en resa i tid och rum i dessa underliga tider

      Radera
  14. Dimma lät ju riktigt spännande, tack för tips!

    SvaraRadera