fredag 29 maj 2020

Fem en fredag v. 22: Jeopardy


elisamatilda: Fem en fredag
Det är sommarens smultronställe.

Vad är trädgården hemma i stan på vår gata och sommarhuset vid havet

Två saker som alltid finns i kylskåpet.

Vad är Loka och apelsinjuice

Det jag ser precis utanför dörren.

Vad är vårt nya trappräcke
Bild:Wikiwand

En fysisk aktivitet jag inte förstår mig på.

Vad är curling. Maken till fånig sport finns inte
Bild:vecteezy

Något jag drömmer om just nu.
Vad är höstens resa till Kyoto

20 kommentarer:

  1. Oj, du tänker dig långväga resa. Jag nöjer mig med betydligt kortare.
    Ha en fin pingst!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. resan är redan beställd. det var den innan pesten bröt ut. trevlig helg till dig också!

      Radera
  2. Kyoto!!! Har varit där en gång, fascinerande ställe. Hoppas du kommer iväg! Och mineralvatten är ett måste, men jag gör sedan mer än tio år mitt eget i en soda streamer. Skönt att slippa bära vatten från butiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har varit där flera gånger tidigare, men det kan aldrig bli för många gånger. barnen har soda streamer, men jag tycker att de där små Loka - flaskorna är så behändiga och vattnet smakar så gott

      Radera
  3. kranvatten är jag nöjd med, har inget annat i kylskåpet... två hus skulle jag inte orka med, "tvungen" att bo i sommarhuset nära havet hela året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. sommarhuset är enkelt som ett sommarhus ska vara. den japanska trädgården sköter sonen. barnen tar över allt mer

      Radera
  4. Vad härligt att åka till Japan! I höst går det nog bra. Var bjuden på bröllop i Japan för två år sedan, men min kassa tillät inte det, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas i det längsta att resan blir av. det är inte förrän i november. du får försöka åka dit någon annan gång. det är ett fascinerande land

      Radera
  5. Jag hoppas verkligen höstens resa blir av och det är härligt att ha något sådant att längta efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas också. november är i alla fall en bit bort. ja, det är härligt att ha något sådant att tänka på

      Radera
  6. Japan är ett fascinerande land. Aldrig varit i närheten men läst en hel del litteratur om landet. Och vem minns inte böckerna om shogun som filmatiserades. Hoppas du kan komma iväg. Trevlig pingsthelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hade varit trevligt att resa iväg igen. Japan är väldigt intressant

      Radera
  7. Japan verkar intressant, hoppas du kan åka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japan är mitt favoritland. har varit där flera gånger

      Radera
  8. Är u också ett fan av Japan, så jag håller verkligen tummarna att du får åka till Kyoto under hösten. Om inte satsa på körsbärsblomningen under våren 2021.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag åker gärna på hösten när lönnlöven sprakar. har varit en gång på våren. måste bara fräscha upp de japanska ord och uttryck jag kan

      Radera
  9. Helt sant, curling tycks som en egendomlig sport.

    SvaraRadera
  10. Hoppas du kommer iväg till Kyoto. OM jag skulle resa nåt mer så skulle jag gärna åka till Japan, men...jag har nog flugit färdigt är jag rädd!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. säg inte det! tag en tripp till Japan! du kommer inte att ångra dig! jag har varit där flera gånger och jag blir aldrig besviken

      Radera