måndag 10 februari 2020

Utmaning: Authors & Characters - Ester

Lyrans noblesser:

Utmaning Authors & Characters: Ester
Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, vara olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.

Författare: Ester Rignér - Lundgren = Merri Vik
Marie- Sofie Månsson, aka Lottaförflyttar en tillbaka till 50 - 60 - talen med helveckade kjolar, Karusellen, jumpers, Epa, bottiner och pepitarutigt.
Man dansar på panget, mumsar belåtet, byter hyllpapper och spelar grammofon. På den här tiden är man bussig och klämmig och äter nervlugnande lakritsbåtar. Och så tvättar man upp sina jumpers, fållar upp eller lägger ner kjol - och klänningsfållar, stryker och idkar persedelvård i allmänhet.

  
Drottningkronan av Ingrid Kampås handlar om den föräldralösa Ester som fostras upp hos sin morbror Lars. Hon kunde inte haft det bättre. Men när hon är 17 år börjar det bli dags att gifta bort henne. Ester har egna tankar om saken och därför blir hon helt lamslagen när Lars deklarerar att Ester ska gå i kloster. Drottningkronan är del 5 i Historiska Medias serie
Släkten.

6 kommentarer:

  1. Karusellen med Lennart Hyland var jag för senfödd för att få uppleva, men Hylands Hörna minns jag. Och lakritsbåtar är goda! Jag älskar över huvud taget lakrits, bara den inte är salt!

    Lottaböckerna läste jag aldrig, för de räknades som "flickböcker" gubevars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, salt lakrits är för hemsk! Jag har läst några Lotta - böcker först som vuxen

      Radera
  2. Tänk att jag inte visste att Merri Vik var pseudonym, men nu vet jag! :D
    Kul beskrivning f.ö. Läste några sådana böcker som barn. Säkert var det några gamla böcker som kom från en auktion, skulle inte förvåna mig, var vanligt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag fick ett par stycken av något fan som hade dubbla ex

      Radera