söndag 23 februari 2020

En smakebit på søndag

"Det fanns något förödmjukande över att sitta där och vänta i en kärra på en trafikerad londongata med familjens alla ägodelar travade omkring en, till öppet beskådande för nyfikna människor. Jem Kellaway satt bredvid stapeln med windsorstolar som deras far hade tillverkat för deras eget hem för flera år sedan, och han iakttog med bestörtning hur de förbipasserande öppet granskade kärrans last. Han var inte van vid att se så många främmande människor på en och samma gång - om en enda obekant person dök upp i deras by i Dorsetshire skulle det vara en händelse som diskuterades i dagar efteråt - och att dessutom vara så utlämnad åt deras uppmärksamhet och utforskande blickar. Han hukade sig ner bland familjens bohag och försökte göra sig mindre synlig. Jem, en gänglig pojke med smalt ansikte, djupt liggande blå ögon och ett rödblont hår som lockade sig nedanför öronen, var inte den som brukade dra blickarna till sig, och de folk kikade också mer på familjens tillhörigheter än på honom." 

Från sidan 9 i Oskuld och erfarenhet av Tracy Chevalier

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstår. Den här veckan håller Astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger i trådarna.
Fler smakebitar HÄR

34 kommentarer:

  1. Svar
    1. författaren har skrivit flera böcker, bland annat Flickan med pärlörhänge

      Radera
  2. Tycker jag känner igen författaren, men jag har ingen aning om varifrån.

    SvaraRadera
  3. Flickan med pärlörhänge, kanske?

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Har läst en bok av samma författare, Flickan med pärlörhänge

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har jag också gjort. det verkar som om TC verkligen bemödaar sig om skildringen av den tid hon skriver om

      Radera
  5. Jag har läst ganska många böcker av Chevalier men inte den här. Tror jag har den i bokhyllan så ska snart läsa den. Hon skriver okomplicerat men ändå intressant och hennes historiska kvinnoskildringar är underhållande läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har nog bara löäst Flickan med pärlörhänge. Gillar även denna så här långt

      Radera
  6. Jag har inte läst något av Chevalier, men jag tyckte om smakbiten. Lockar till fortsatt läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är intressant med alla historiska fakta om tiden som bakas in i berättelsen. vet inte riktigt ännu vad jag tycker om personskildringen

      Radera
  7. Tack för smakbiten.
    Flickan med pärlörhäng har jag läst, men inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har jag också läst. minns att jag gillade den

      Radera
  8. Läst Flickan med pärl... Chevalier verkar vara en spännande författare. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag skulle tro att den här romanen håller. har också läst Flickan med Pärlörhängen och gillat den

      Radera
  9. Hej, har läst flera av hennes böcker och gillat dem. Men denna titel hittar jag ingenstans, är den helt ny? Vad kan titeln på engelska vara?
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här romanen kom 2007, men jag tycker inte att den varit så omtalad.
      tror att den är slutsåld också, men den finns på antikvariat.Orig:s titel: Burning Bright

      Radera
  10. Känner till författaren men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tracy Chevalier är inte så tokig. jag gillar när historiska fakta stämmer

      Radera
  11. Har nog bara läst en bok av författaren, men det där låter intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst nästan halva och är nöjd hittills. kollar fakta och så där

      Radera
  12. Jag har läst något förr av Tracy Chevalier, alldeles säkert Flicka med pärlörhänge, men något annat också tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det fick ju en skjuts när filmen kom så den brukar vara bekant

      Radera
  13. Har faktiskt aldrig läst Tracy Chevalier. Fått för mig att det inte är något för mig, men det kanske är helt fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att du ska testa. TC är mycket lättläst och historiska fakta stämmer

      Radera
  14. Har läst flera av hennes böcker (och faktiskt den här också) och gillat dem. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har endast läst Flickan med pärlörhängen tidigare. den här verkar också vara bra. är på hälften

      Radera
  15. Den här boken skulle jag vilja läsa tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är riktigt intressant. och historiska fakta förefaller äkta

      Radera
  16. Jag läste flera böcker av författaren för flera år sedan. Har inte läst denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte varför denna har hamnat i skymundan? men så här på hälften verkar den bra

      Radera
  17. Tack för smakbiten, men tror inte att den är nåt för mig. annars brukar jag alltid bli nyfiken på alla böcker och vilja läsa dom - och har jag väl börjat så MÅSTE jag läsa hela. Hur tråkiga dom än är..... Men det finns faktiskt en bok som jag inte läst ut, det är en av Ulf Lundell där han inte använde sig av komma och punkt! Mycket irriterande!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  18. den här boken innehåller väldigt mycket av livet både i staden och på landet under slutet av 1700- talet. William Blake figurerar liksom cirkusdirektören Philip Astley. Independent tycker att Tracy Chevalier kysser liv i den historiska romanen

    SvaraRadera