tisdag 18 december 2018

Veckans topplista v. 51 - Årets önskelista

Santa Maria World
Böcker jag önskar mig i julklapp. De tre första finns redan i sinnevärlden. De två sista kommer till våren, så de får bli i form av presentkort. Och så vill jag gärna få någon bok som jag blir överraskad av. (Dottern brukar vara väldigt duktig på det.)

Johan Svedjedal, Den nya dagen gryr   (Karin Boye)
Nobelpriskvinnor i den nya serien
Monica Braw, Kvinnor i Japan under tusen år
Agnes Lidbeck, Gå förlorad
Erika Olofsson Liljedahl, Och bergen skall rämna 

Johannas deckarhörna: Årets önskelista 

20 kommentarer:

  1. Den nya dagen gryr är jag också nyfiken på!

    SvaraRadera
  2. ja, jag kände att jag behöver den

    SvaraRadera
  3. Nobelpriskvinnorna har jag i gamla förpackningar, nöjer mig kanske med det, lyssnade på Svedjedal när han var i Göteborg och pratade om Boye, nu vill jag ha en annan lite tråkigare bok av honom

    SvaraRadera
  4. Och bergen skall rämna blir jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte väldigt mycket om hennes tidigare roman

      Radera
  5. Tack för tipsen. Hoppas tomten är snäll.

    SvaraRadera
  6. Agnes Lidbeck är intressant och jag har inte läst något av henne. Det måste jag nog ändra på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon är intressant, helt klart.och hon tänker sig det hela som en trilogi

      Radera
  7. Hoppas tomten kommer med några hårda paket :)

    SvaraRadera
  8. Gå förlorad skall jag också läsa. Jag har läst hennes två första romaner, och böckerna väcker alltid känslor hos mig. Ofta blir jag irriterad på huvudpersonerna :) Men det är väl bra, att man som författare får läsarna att reagera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon lämnar en inte likgiltig. om jag minns rätt finns det inga särskilt sympatiska personer i de två första romanerna

      Radera
  9. Överraskningsböcker är egentligen roligast..

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, om den som överraskar vet vad hen gör

      Radera
  10. Vilken intressant önskelista.

    SvaraRadera
  11. Ska läsa Lidbeck men gruvar mig lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det behöver du inte göra. läs på bara. det finns mycket att förarga sig över och väldigt få personer att sympatisera med

      Radera