söndag 16 december 2018

En smakebit på søndag

"Elins ansikte var stelt efter sorgen. Mörka ringar av fasa omgav de djupgröna ögonen och hon hade nästan slutat tala. Huskarlarna oroades över hennes förstånd, och en morgon på sensommaren år 1350 när himlen var klarblå och rönnbären började gå över i rött, övertalade de henne att följa med till kyrkogården.  - 
De satt av vid kyrkomuren, band hästarna, rättade till kläderna och trädde in under porten till vigd jord. Det var som om all markens otyg gått bärsärkagång, som om hela den fridsamma platsen vänts upp och ned. Bland svarta gravkullar och vissnade blommor visade nygrävda hål att de som inte redan var döda väntade på döden. För i denna pestens tid kunde man bara vara säker på att få plats i vigd jord om man själv grävt sin grop. "Nu ska Holger och jag gräva grav till dig, Elin", sa Bengt. "När farsoten kommer går det fort. Imorgon gräver vi gravar till oss själva. Om du vill vänta, kan du gå in i kyrkan. Vi kommer när vi är klara."
Från sidan 13 i Skuggornas tid av Agneta Arnesson Westerdahl.

Varje söndag lämnar vi varandra en smakebit av det vi just läser . Utan spoilers, förstås. Denna veckan administreras smakebiten av Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger. Fler smakebitar HÄR

23 kommentarer:

  1. Den där serien måste jag bara börja läsa någon gång. Har de fyra första delarna i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. när en väl börjar så rullar det på. trodde aldrig jag skulle läsa den

      Radera
  2. Helt okänd bok för mig. Vilket vackert omslag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. pocketutgåvorna av serien kommer nog att se ut så

      Radera
  3. Känner till serien, men har inte läst. Gillar omslaget. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. är inte jätteförtjust i omslaget. inte i innehållet heller så här långt

      Radera
  4. Längtar efter nästa del i serien, ingen del har varit dålig trots så många olika författare! Trevlig tredje advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker nog att det är skillnad i kvaliteten

      Radera
  5. Släkten har jag nyligen börjat läsa, läste först del 10 som rec.ex och ska snart börja från början med del 1 så jag lär väl läsa den här också vid något tillfälle. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Läst ett par böcker i den serien, men just den där kände jag inte till. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. är ännu så länge inte särskilt förtjust i dennna

      Radera
  7. Jeg liker å lese bøker fra ca den tiden. Det er noe mystisk og spennende over en tid nesten 1000 år fra vår som en ikke finner i andre historier, utenom muligens i fantasy.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, om tidsskildringen verkar övertygande gillar jag det också

      Radera
  8. En dag ska jag läsa hela den här serien!

    SvaraRadera
  9. Låter ju ruggigt att ha en färdiggrävd grav.

    SvaraRadera