söndag 11 november 2018

En smakebit på søndag

"Jag är den vite gudens dotter och mig får ni inte fast." Jag skidar för mitt och mitt ofödda barns liv längs med Jungfrufjället. Hundarna skäller där nere i sänkan, förföljarnas skrik ekar. "Horan skidar! Försöker fly till ryssarna!" Jag kände inte igen rösten, men det är nog en av pappas hejdukar, ett ärofullt slaktargäng som skjuter på skoltsamer och gravida flickor för nöjes skull. "Irkku, kom tillbaka! Vad ska din pappa säga!" I skriken hörs rädslan. Ja, vad ska chefen för gränsbevakningen, den vite generalen Henrik Malinen, säga när hans minsting skidar över gränsen och rätt in i det Stora Äventyret? "Fostermördare, " spottar jag efter mig och ökar takten.  - Yllekjolen frasar mot låren när jag susar ner för sluttningen mot isen på Jaurujoki, och bergväggen där snödrivan redan har mörknat av värmen."
Från sidan 9 i Nattfjärilen av Katja Kettu. Petsamo 1937. Albert Bonniers förlag. Övers.: Janina Orlov 
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att en delar med sig av det en just läser. Utan spoilers, förstås. Den här söndagen hanteras den av Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Fler smakebitar HÄR.

32 kommentarer:

  1. Effektfull smakbit, blir ju lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade hennes förra bok mycket. lärde mig om ett stycke okänd historia

      Radera
  2. Tack för en annorlunda smakbit. Jag tycker om omslaget.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten, den var dramatisk

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbit. Annorlunda bokomslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här boken skulle ha kommit ut för ett år sedan. ska bli spännande att läsa vidare

      Radera
  5. Tack för smakebiten får ta och läsa den boken jag har i bokhyllan av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnmorskan, då? Den var hemsk, men jättebra och lärorik

      Radera
  6. Förra boken, var det Barnmorskan? Jag försöker uppbåda mod att börja läsa denna författare för hennes språk är något alldeles extra. Tror att man antingen tycker om det, eller tycker det är alldeles förfärligt. Har hört bägge åsikterna...men jag är nog för nyfiken för att låta bli! Så tack för smakbit o trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade Barnmorskan. det finns nog inga mellanlägen vad det gäller Kettus romaner

      Radera
  7. Det där lät dramatiskt! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Tack för en spännande smakbit!

    SvaraRadera
  9. Denne boken ble jeg nysgjerrig på, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas att både du och jag kommer att tycka om den

      Radera
  10. Denne boken er også oversatt til norsk og er en av bøkene jeg kunne tenke meg å lese. Jeg synes den høres veldig interessant ut.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade hennes första bok Barnmorskan så jag hoppas på denna också

      Radera
  11. Både lite läskigt och snyggt omslag. Kände inte till boken, men låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, omslaget är dramatiskt. förmodligen innehållet i romanen också

      Radera
  12. Tänk att jag inte läst något av Katja Kettu än, det borde jag ju göra.

    SvaraRadera
  13. Har en bok av henne oläst i bokhyllan, det vore nog dags att ta itu med den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera