tisdag 23 april 2013

Tematrio - Världsbokdagen

LYRAN ger oss i uppgift på världsbokdagen att berätta om tre böcker från andra delar av världen som lär oss något om andra kulturer

Jag börjar med Den goda jorden (1932)av den amerikanska författarinnan Pearl Buck.
Den goda jorden är en folklivsskildring från Kina om Wang Lung och hans tre hustrur , de två sönerna och den efterblivna dottern. Familjehistorien börjar i fattigdom men genom en rad händelser och inte så lite tur får de möjlighet att komma sig upp i världen. Pearl Buck fick Nobelpriset i litteratur 1938 med motiveringen:
"for her rich and truly epic descriptions of peasant life in 
China and for her biographical master pieces".


En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie berättar om tvillingsystrarna Oleanna och Kainene, så olika som två systrar någonsin kan vara, och deras liv i inbördeskrigets Nigeria. De är tämligen välbeställda, men kriget förändrar deras liv totalt på alla plan. Den här boken har mycket att lära ut om Nigerias historia och hur folket lever i krigets skugga. 
En halv gul sol kom ut 2006.


Grymma april av Ismail Kadaré tiildrar sig i Albanien i början av 1900-talet. Kanun är det som styr bybefolkningen i den lilla bergsbyn. Den unge Gjorg Berisha tyngs av kravet på att han måste ta ut blodshämnd för sin bror, det fyrtiofjärde offret i en vendetta som pågått i sjuttio år.
Händelserna speglas i ett nygift par som är på besök, intresserade av bergsbornas kultur.
Det råder en ödesmättad stämning i hela romanen; språket är kärvt och avskalat. Grymma april gör ett outplånligt intryck.

4 kommentarer:

  1. Grymma april låter som en intressant bok.

    SvaraRadera
  2. Oooo, Kadaré hade jag glömt, han är ju jättebra!

    SvaraRadera
  3. Jag har läst ett par andra böcker av Pearl S. Buck och tycker dom är hur bra som helst!! En halv gul som är också en bok som jag vill läsa.

    SvaraRadera
  4. Monika, den var mycket bra. jag minns fortfarande den ödesmättade stämningen

    Sanna, enligt min mening borde han ha sig ett litet Nobelpris...

    Lena, Den goda jorden fortsätter med Sönerna och Wang Lungs barnbarn. och sedan finns det ju mycket annat också att läsa av Pearl Buck. jag läste henne mycket förr i tiden
    En halv gul sol var verkligen jättebra. historia genom en familjs öden

    SvaraRadera