torsdag 4 april 2013

Läsandets kultur


627 sidor slutbetänkande av Litteraturutredningen SOU 2012:65, 
Läsandets kultur
och 141 sidor Se dig för Lotta av Merri Vik, pseud för Ester Rignér - Lundgren.
utg. på B. Wahlströms ungdomsböcker från ungdomens eget bokförlag. 1968 
är de två senaste tilläggen i min läshög.
Jag har aldrig tidigare läst en Lotta bok, men jag har inhämtat uppgifter från vanligtvis välunderrättade källor att det är mycket läsvärda böcker. Alltså tänker jag läsa. Det är aldrig för sent att få en lycklig ungdom, eller hur det var. 
Mer än 1000 titlar finns att välja på bland Wahlströms böcker står det bak i boken. Och så uppmanas man att sätta ett märke för de Wahlströms - titlar man helst vill ha. Tur att det inte är en bok ifrån biblioteket.
Jag avstår från märkessättandet men jag kan konstatera att jag läst Enid Blyton, Syster Ann Barton och Kitty- böcker. Och jag har läst böckerna om Cherry Ames.

7 kommentarer:

  1. Lotta-böckerna var otroligt populära under min ungdom. Några har jag läst och de är riktigt trevliga- även om jag aldrig blev "den store Lotta-fantasten" som en del av mina klasskamrater. Kitty-böckerna var jag mera förtjust i - och någon Cherry Ames-bok slank nog med i läsandet också Enid Blytons Fem-böcker blev dock aldrig min "cup of tea". Roligt att de gamla böckerna uppmärksammas igen!

    SvaraRadera
  2. Just nu läser jag "Läsarnas marknad, marknadens läsare" av Litteraturutredningen :) Trodde först att det var den i ditt inlägg, eftersom omslagen är likadana. Någon speciell anledning till att du läser den? Jag pluggar förlags- och bokmarknadskunskap, så det är kurslitteratur för mig! /Bokdetektiven

    SvaraRadera
  3. Ja jösses, Lotta-böckerna kommer man allt ihåg :)

    SvaraRadera
  4. ibland får jag lust att gräva fram gamla slitna ungdomsböcker igen och åtminstone hålla i dem en stund. Lotta har undgått mig totalt, Ingrid, och Blyton var ingen favorit

    Bokdetektiven: allt som rör litteratur, läsande och skrivande intresserar mig. jag tänker verkligen inte lusläsa Läsandets kultur utan mera lite på tvärs...

    nu ska jag ge mig på ett par Lotta - bösker till, Lena

    SvaraRadera
  5. Lotta böckerna har jag inte heller läst, men har ett par hemma... Enid Blyton har jag läst i vuxen ålder, kul.

    SvaraRadera
  6. P.S.
    jag köpte en Cherry Ames i veckan....

    SvaraRadera
  7. jag försökte med en Enid Blyton för några veckor sedan, Hannele. det gick inte bra. Cherry Ames tror jag skulle funka och flickornas julbok, kanske? man vet inte förrän man försökt, helt enkelt

    SvaraRadera