tisdag 9 april 2013

Tematrio - Fortfarande inte läst

Lyran 
ger oss denna veckan i uppgift att berätta om tre författare som vi fortfarande inte läst men skulle vilja läsa. Det finns naturligtvis många, men jag börjar med att kika i mina egna hyllor efter exempel.

Jeffrey Eugenides 
Middlesex står i min hylla och jag tror att det är en bok som jag skulle gilla, men det blir liksom aldrig av att jag läser den.
Jag börjar och börjar och kommer ungefär lika långt men aldrig helt igenom.
Som längst har jag kommit till sidan 210. Återstår endast 425 sidor.
Det hela börjar med att en pojke och en flicka  flyr  från Smyrna under grek - turkiska kriget  till USA. Många år senare berättar deras sondotter släkten Stephanides historia. Hon känner också till farföräldrarnas hemlighet som hon anser är grunden till hennes egen belägenhet.

Sara Lidman 
Din tjänare hör står i hyllan och ser ganska inbjudande ut.
Den tilldrar sig i Västerbottens inland i slutet av 1800-talet. Människorna har flera år av fattigdom och hunger bakom sig. Alla är upptagna av kampen för tillvaron och överlevandet. Man dikar ut myrar och sänker sjöar. Själva staten "Schwärje" uppmuntar sänkning av sjöar genom att utdela bidrag.
När jag läser här och där i boken hör jag hela tiden Torgny Lindgrens röst.

Jorge Luis Borges
Borges föddes i Argentina och blev en av 1900 -talet största författare. Han inspirerade också flera filosofer som Julia Kristeva och Michel Foucault. Mestadels skrev han poesi och noveller. Man talar om magisk realism.
Biblioteket i Babel är en novellsamling som står i min bokhylla i den fina Panache - serien. Och den är inte ens uppsprättad...

4 kommentarer:

  1. Jag läste en bok av Sara Lidman, "Regnspiran". Den var bra, något annat av henne har jag inte läst (än)

    SvaraRadera
  2. Sara Lidman skulle även jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle mer än gärna läsa Sara Lidman, har ett antal böcker av henne i min bokhylla. Jag har försökt, för att jag verkligen vill tycka om henne. vill upptäcka hennes västerbotten, men jag tar mig inte genom språket, det är som en barriär som jag inte orkar ta mig över. Men en dag så.

    Eugenides kan jag verkligen rekommendera, hans Middlesex är fantastisk, en av dom bästa böcker jag läst.

    SvaraRadera
  4. Sara Pepparkaka, jag måste ta mig i kragen och åtminstone läsa en...

    Lena, vi får göra slag i sakne, helt enkelt!

    lenatjern, kan tänka mig att allt det dialektala erbjuder ett visst motstånd, men jag vill verkligen försöka.
    ang, Eugenides så vet jag flera som tycker precis som du. och jag vet att när tiden är mogen kommer jag att läsa den rakt igenom i ett svep. eller, ja nästan

    SvaraRadera