tisdag 8 oktober 2024

Tisdagstrion v. 41 2024


Mina skrivna ord: Tisdagstrion v. 41: Författare vars för - eller efternamn börjar på G. Jag väljer tre böcker som ligger i att - läsa - högen och som jag ser mycket fram emot att ta del av.så jag köpte den.

1. Georgi Gospodinov, Tidstillflykt. Den lånade jag och började läsa men jag fann att dn var omöjlig att läsa om en inte fick stryka under. Den handlar om Gaustin som är en gåtfull flanör och resenär i tiden. Han bestämmer sig för att öppna en klinik för alzhaimersjuka utanför Zürich.

2. George Eliot, Middlemarch. Jag har evt läst den tidigare och definitivt  sett åtminstone en filmatisering  men nu ämnar jag föreslå den i läsecirkeln eftersom den kommit i nyöversättning av Hans - Jakob Nilsson på Albert Bonniers förlag.

3. Doiriann Ní Ghríofa, Ett spöke i strupen. Författaren är född 1981 i Galway i Irland. Hon har skrivit sex diktsamlingar men debuterar nu som romanförfattare med den självbiografiska Ett spöke i srupen. Den finns nu i pocket på svenska i översättning av Erik Andersson. (Tack Hannele för tipset!)

9 kommentarer:

  1. Georgi Gospodinov kunde jag tagit med, intressant bok han skrivit och trevlig att lyssna när han besökte Göteborg. Ett spöke i strupen tyckte jag om, köpte Erik Anderssons översättning

    SvaraRadera
  2. Gospodinov, det var han som vann Internationella Bookerpriset va? Har tänkt att jag ska läsa den. Middlemarch står också på läslistan. Ett spöke i strupen har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gospodinov fick priset ja. ser fram emot att läsa om Middlemarch

      Radera
  3. Middlemarch har ju varit i ropet den senaste tiden, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
  4. Middlemarch har jag läst men de andra två blir jag nyfiken på, särskilt Ett spöke i strupen.

    SvaraRadera
  5. Kan tänka mig att köpa Middlemarch bara för att den är så otroligt vacker.

    SvaraRadera