onsdag 31 maj 2023

Veckans kulturfråga v. 22 2023

enligt O: Veckans kulturfråga v. 22: Vilka böcker passar bra att ge bort i studentpresent?

Vår kokbok var det första jag tänkte på. Den har jag gett bort många gånger. Svensk poesi har formatet emot sig men är en gedigen present till rätt person. Detsamma gäller Svenska noveller. Från Almqvist till Stoor."Jag vill sätta världen i rörelse", Anna - Karin Palms fina biografi om Selma Lagerlöf skulle kunna vara en fin present. Liksom Min egen elds kurir. Harry Martinsons författarliv av Johan Svedjedal. Någon/några titlar ur Bonniers utgåva av Kvinnliga nobelpristagare i litteratur. En lyxig Dagbok att själv fylla i.

10 kommentarer:

  1. bra tips, noveller och poesi funkar ofta, Svenska Akademiens En bro av poesi har underbara illustrationer, 60 olika från tidig 1600-tal, passar äldre nybörjare och vuxna också

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske lite för barnslig för en student. har kollat boken

      Radera
    2. inte barnslig för mig, läst med nioåringen, varierande

      Radera
    3. funderade på boken som present till barnbarnen men avstod

      Radera
    4. farmor/mormor Hannele31 maj 2023 kl. 22:09

      alla andraklassare fick poesiboken i skolan

      Radera
    5. kan tänka mig att den passade i andra klass. bra tanke!

      Radera
  2. Inser att mina studenter, de från förr och de som eventuellt kommer, inte ligger i intellektuell nivå med dina tips ... poesi tror jag inte funkar, inte en kokbok heller ... inte ens noveller om de så är mästerverk ... jag har vid det här laget tappat många illusioner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. poesi fungerar absolut. jag är mera tveksam till novellerna. Vår kokbok fungerar utmärkt. det är testat. det gäller att veta vilka mottagarna är. en ska inte underskatta ungdomarna

      Radera
  3. Just biografier läser många unga, men jag är dålig på det själv. Har upptäckt Martinsson, Harry då, på gamla dagar.

    SvaraRadera
  4. egentligen jag också. jag gillade inte Nässlorna blomma när vi läste den i skolan. men hans dikter har jag alltid tyckt om. de är så mycket hembygd för mig

    SvaraRadera