söndag 28 maj 2023

En smakebit på søndag

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

"Hon börjar klappa när vi landar och jag skäms som en hund. Jag är inte som du, tänker jag medan hon klappar och klappar, som om hon har besegrat döden. Fler dör på havet, fler dödar sig själva. Vi står hoptryckta i en lång rad i mittgången. Navarana är orolig. Hon luktar alkohol och svett. Hennes jacka luktar starkt kött som har kokat länge, antingen säl eller val. Jag andas genom munnen, precis som när jag hälsade på aanaa på ålderdomshemmet. Det luktade död på ålderdomshemmet och jag visste med detsamma att det inte skulle dröja länge innan hon också dog, och det hade jag rätt i. Hon dog tillsammans med den sista känslan av hem och jag blev ensam." Ur Blomsterlandet av Niviaq Korneliussen

17 kommentarer:

  1. såg hajar på Universeum här om veckan men sonen hade gjort egen matsäck

    SvaraRadera
  2. Gillade tonen i den smakbiten. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är fart och energi. inga omskrivningar. pang på

      Radera
  3. Svar
    1. ja, absolut. Nordiska Rådets litteraturpris 2021

      Radera
  4. Vackert omslag och intressant smakebit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. omslaget står i bjärt kontrast till innehållet

      Radera
  5. Kände inte till denna. Antingen så applåderar inte folk längre när flygplan har landet eller så har jag bara haft tur 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att det har applåderats under mina senaste flygturer. men det är så längesedan att jag inte riktigt minns

      Radera
  6. Gillade hennes Homo Sapienne och vill gärna läsa denna oxå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha! då ska jag kanske läsa den också

      Radera
  7. Omslaget är så otroligt vackert att jag reagerade på det när jag först såg boken. Har den på min att-läsa-lista och när jag läser smakbiten blir jag än mer sugen att läsa den! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja en reagerar på omslaget. och sedan reagerar en på innehållet. men av helt andra skäl

      Radera
  8. Tack för smakbiten, med odör än smak.

    SvaraRadera