onsdag 15 februari 2023

Veckans kulturfråga v. 7 2023

 

enligt O: Veckans kulturfråga v. 7: Vilken kultur inom temat kärlek tycker du extra mycket om

Albin Lee Meldaus tolkning av Louise Hoffstens Spela min favoritvals har jag förälskat mig i. Innehållet tål att diskuteras, men han gör den suveränt. Varulven av Aksel Sandemose är en favoritroman som handlar om lappskräddarsonen från Rjukan, Erling Vik, och hans livslånga kärlek till överklassflickan Felicia Venhaug; en kärlek som består även när de befinner sig i relationer med andra. Cornelis har besjungit dem i Felicias svenska svit. Varulven står som symbol för de onda makter Sandemose hela sitt liv bekämpade: intolerans, dumhet, avundsjuka, främlingshat och maktlystnad. Borta med vinden har jag både sett och läst flera gånger. Den kan också diskuteras ur många synvinklar inte mins vad det gäller kärlek. Enligt den franska psykoanalytikern Marie - Laure Susini är Margaret Mitchell en efterföljare till George Sand med sin romanhjältinna Scarlett O´Hara. Hon är driftig och stark och handlar ofta efter eget huvud trots att hon går på tvärs mot all konvenans; som till exempel när hon dansar sorgklädd, dricker whisky och svär. Vissa kärleksscener är tämligen vågade för tiden. I första hand är Borta med vinden en kvinnas emancipationshistoria och inte en skildring av amerikanska inbördeskriget. I sin bok Les mutants kallar Susini kapitlet om Margaret Mitchell "Mitchell - den skandalösa". Tyvärr tycks boken inte vara översatt till svenska

6 kommentarer:

  1. känner inte till allt du nämner, tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cornelis och Borta med vinden känner du till. och jag hoppas att du spelade Albin Lee Meldau!

      Radera
  2. Borta med vinden var längesen jag såg. Jag skulle gärna se den igen. (Visst är det väl i den filmen som en förtvivlad far går ut och skjuter ihjäl ponnyn som kastat av hans dotter som dog av fallet?)

    SvaraRadera
  3. jag tror det. skulle behöva se om filmen

    SvaraRadera
  4. Tack för alla tips! Har inte hört Albin Lee Meldaus version.

    SvaraRadera