tisdag 25 maj 2021

Vecka 21 2021: Ljus & mörker

Ugglan & Bokens Tisdagstrio har temat Ljus & mörker

1. Se mörkret Författaren Elizabeth Hand beskriver sin protagonist Cass Neary så här: Amoral speedfreak crankhead kleptomaniac murderous rage - filled alcoholic bisexual heavily tattooed American female photographer. Det stämmer. En möter Cass Neary under 70 - talet i New York där hon skaffat sig en kort berömmelse i punkvärlden genom en fotobok. Generation Loss, Se mörkret (det är alltid som mörkast innan det blir helt svart) och Skarpt ljus är de tre romanerna om Cass Neary som hittills kommit på svenska.

2. Jon Kalman Stefánsson började som lyriker. Debutromanen är Sommarljus - och sen kommer natten som skildrar människor i en liten by på den isländska västkusten eller för den delen i bankkrisernas Reykjavik med humor och empati och viss inblandning av folktro. 

 

3. Dikter om ljus och mörker av Harry Martinson. Nobelpristagaren Harry Martinson är en fantastisk naturpoet. Hans dikter handlar gärna om det lilla i vardagen; en oansenlig blomma, en daggmask, en skogssjö eller en enbuske. Sjömanslivet speglas också i många dikter

 

24 kommentarer:

  1. Sommarljus har jag läst och jag har i många år nu tänkt att jag borde läsa något mer av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi läste Sommarljus i läsecirkeln och alla älskade den. jag har också läst trilogin om Pojken och tyckt mycket om den

      Radera
  2. Vilka fina titlar du har. Jon Kalman Stefanson har jag läst annat av som var fantastiskt bra, så den här vill jag också gärna läsa.

    SvaraRadera
  3. Tack för intressanta boktips. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen! Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  5. 'Sommarljus' har jag i hyllan och hoppas hinna klämma när månadens språk är isländska. De andra var okända - även Martinsons

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att du kommer att gilla Sommarljus!

      Radera
  6. Harry Martinsson tänker jag att jag vill läsa mer av!

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen böckerna men har inte läst någon

    SvaraRadera
  8. Första boken om Cass Neary har jag läst, tack för tipset om de andra två!

    SvaraRadera
  9. Jag var faktiskt inne på att ha med böckerna om Cass Neary jag också, men sen blev det inte så.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Fin trio. Din beskrivning av Sommarljus lockar mig särskilt till läsning.

    SvaraRadera