onsdag 17 mars 2021

Veckans kulturfråga v. 11 2021

Vad läser du för att hitta läslusten?
 
Om jag tappar läslusten går jag till doktorn. Det är ett säkert tecken på att jag   inte mår bra. Kanske försöker jag sticka eller brodera en stund för att se om det inte ordnar till sig av sig självt. Kanske läser jag en deckare för det är en eftersatt genre sedan lång tid tillbaka. Eller varför inte lite lyrik. Harry Martinsons fina naturlyrik från Blekinge fungerar i alla lägen.

Daggmasken 

Vem vördar daggmasken,odlaren djupt under gräsen i jordens mull.

Han håller jorden i förvandling.

Han arbetar helt fylld av mull, stum av mull och blind.

Han är den undre, den nedre bonden där åkrarna klädas till skörd.

Vem vördar honom, den djupe, den lugne odlaren, den evige grå lille bonden i jordens mull.

"Det är kvinnan och daggmasken som avgör det hela", sade Martinson i sitt installationstal i Svenska Akademien.

14 kommentarer:

  1. inte helt lätt när inte ens det "lättlästa fungerar... men lyrik ska jag plocka fram oftare

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, lyrik passar ofta när inget annat gör det

      Radera
  2. Ler glatt när jag läser din första mening - även om jag fattar att det KAN vara allvarligt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. nu var det inte så allvarligt. men om läslusten är försvunnen då känner jag mig inte riktigt frisk och blir lite skakad

      Radera
  3. Lyrik är ett bra svar på frågan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag tycker att det finns lyrik för alla sinnesstämningar och lägen i livet

      Radera
  4. Rolig mening i Martinssons installationstal :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. och visst har han rätt, Robert? vad skulle du göra utan kvinnor och daggmaskar?

      Radera
  5. Tack och lov händer det mig sällan-

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan lyckligtvis säga detsamma. och det är ju därför det är så upprörande när det inträffar

      Radera
  6. Håller helt med dig, det är ett tecken på att allt inte är bra. Tack för lästips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det verkligen! som väl är inträffar det inte så ofta

      Radera
  7. Vilken bra fråga! Jag undrar om det är då jag känner att det är dags för omläsning av Earthsea-böckerna (Ursula K Leguin). Då behöver jag magi, ondska, godhet, manligt, kvinnligt, lärande och drakar. Och stor visdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så spännande! har inte läst något av Leguin men ofta tänkt att jag borde göra det. nu blev jag riktigt sugen!

      Radera