torsdag 25 mars 2021

Helgfrågan v. 12 2021

Mia på bloggen Mias bokhörna förser oss träget med helgfrågor. Veckans helgfråga:

Vad läser du i påsk?

Jag måste när ingen annan vill av Karin Milles. Boken handlar om kvinnorättskämpen Sophie Sager som trotsade hela patriarkatet och anmälde en man för misshandel och våldtäkt. Hon är 23 år och året är 1848.

Och så ska jag läsa Augusta Tonning. Ett liv en röst av Jane Betts. Ridande rösträttsförkämpe i Blekinge. Hon levde mellan 1857 och 1932

Kanske ska jag unna mig lite påskekrim också: Funderar på att köpa Brinn mig en sol av Christoffer Carlsson. Gillar titeln.

Bonusfråga: Finns det något måste i påsk?

Matteuspassionen hör till.

10 kommentarer:

  1. Sophie Sager måste ha varit en enastående kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. modig med civilkurage redan vid 23 års ålder

      Radera
  2. Ja i dessa tider skadar de inte att läsa om kvinnliga kämpar. Och så tidigt måste varit tufft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja verkligen, och hur mycket har det hänt egentligen?

      Radera
  3. Intressant påskläsning.

    SvaraRadera
  4. Christoffer Carlssons bok är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera